فیلترهای ممبرین یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی RO هستند چرا که کیفیت آب تصفیه شده رابطه مستقیمی با کارکرد ممبرین دارد.

نحوه تعویض فیلتر ممبرین

در این خصوص استفاده از روش‌های احیای ممبرین توصیه می‌شود چرا که ممبرین‌ها بعد از مدتی به دلیل رسوب دچار افت تولید می‌شوند اما بعد از خرابی یا اشباع فیلترهای ممبرین در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، تعویض به موقع فیلترها در بهبود عملکرد دستگاه سیستم RO حیاتی است.

نحوه تعویض ممبرین در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی در سطور پایین می‌آید اما ذکر این نکته ضروری است که اشتباه در نحوه تعویض ممبرین تأثیر مستقیمی بر عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی دارد به همین دلیل توصیه می‌شود برای تعویض ممبرین از افراد متخصص استفاده کنید. تیم امداد تصفیه شرکت آب پاک سازان در ۲۴ ساعت شبانه روز آماده ارائه خدمات به شما در زمینه تعویض ممبرین، عیب یابی دستگاه تصفیه آب و تعمیر سیستم RO و همچنین خرید دستگاه تصفیه اب است فقط کافیه با شماره ۰۲۱۹۱۳۰۱۵۱۶ تماس بگیرید.

تجهیزات لازم برای تعویض ممبرین

از کپ کش یا پولی کش برای باز کردن درب ممبرین استفاده می‌شود و آچارهایی مانند آلنا که مخصوص پرشر وسل هستند، استفاده می‌شود.

مدت زمان تعویض ممبرین

مدت زمان تعویض ممبرین بستگی به شرایط نگهداری، آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی و طراحی سیستم RO دارد. بعضی افراد اقداماتی مانند تزریق آنتی اسکالانت وسرویس‌های دوره‌ای را انجام نمی‌دهند که این اقدامات در مدت زمان تعویض ممبرین موثر است.

یک نسخه واحد برای مدت زمان تعویض فیلترهای ممبرین وجود ندارد چرا که مدت زمان نصب رابطه مستقیمی با میزان رسوب قرار گرفته روی ممبرین دارد. با این وجود در هنگام استفاده از متخصصان فنی، مدت زمان تعویض ممبرین بین … تا …. است.

مراحل تعویض ممبرین دستگاه تصفیه آب صنعتی

  1. خروج ممبرین از محفظه پلاستیکی به‎‌صورت عمودی در سمتی که Fellow رو به پایین باشد
  2. چرب کردن نافی و اُ-رینگ با گلیسیرین
  3. مطابق دستورالعمل سازنده وسل، کپ‌های وسل را در آورده و باز کنید
  4. بررسی سطح داخلی وسل از نظر هرگونه خراش و آسیب دیدگی
  5. برای از بین بردن سطوح خارجی و کثیفی، آب تمیز به درون وسل اسپری کنید
  6. دهانه وسل را چرب کنید
  7. ممبرین را به درون وسل سُر دهید
  8. ممبرین‌ها در جریان آب Feed Water بارگذاری کنید
  9. ممبرین‌ها ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از وسل بیرون باشند تا اولین نافی را با پیچاندن و هل دادن با نخستین ممبرین نصب کنید
  10. این مراحل باید تا زمان جفت شدن ممبرین‌ها ادامه یابد
  11. برای نصب درب وسل از دستورالعمل‌های قبلی تبعیت کنید
  12. مراحل قبلی را برای وسل‌های باقی مانده تکرار کنید

نکات کاربردی در هنگام تعویض ممبرین

  1. اُ-رینگ‌ها را موقع نصب در جا نچرخانید
  2. سطح داخلی وسل بدون برآمدگی، دندانه و کاملاً صاف باشد
  3. عملیات تعویض ممبرین برای جانمایی صحیح و افزایش بدهی باید با دونفر انجام شود.
  4. اغلب تولید کنندگان از یک نافی برای اتصال ممبرین به کپ وسل استفاده می‌کنند اما برای اطمینان از سازنده دستگاه کمک بگیرید
  5. نباید با آب کلر دار ممبرین‌ها را شست
نحوه تعویض ممبران صنعتی و جا زدن ممبرین
نحوه تعویض ممبران صنعتی و جا زدن ممبرین

جا زدن ممبرین در آب شیرین کن های صنعتی و یا تصفیه آب صنعتی ، نیازمند پرسنل مجرب و با علم و مجهز به تجهیزات مورد نیاز نصب است. کفش ایمنی، عینک ایمنی، دستکش لاستیکی، روان کننده های سیلیکون (DOW Corning / Molykote 111)، گلیسیرین، ابزارآلات شامل آچار آلن، لوازم مناسب برای شستشوی Pressure vessel شامل آب با فشار Pressurized water مناسب، اسفنج با میله بلند برای شستشوی ممبران تمامی سطح داخل پیش نیازهایی هستند که قبل از نصب ممبران باید آماده سازی شوند.

نحوه تعویض ممبران صنعتی

آموزش تعویض فیلتر ممبران در وسل

در این بخش روش جا زدن ممبرین در وسل را به صورت کلی توضیح میدهیم. اطلاعات و دستورالعمل سازنده دستگاه تصفیه آب، میبایست همیشه به­عنوان یک مشاور امین هنگام تحویل دستگاه ارایه گردد. ابزار ایمنی باید حین بررسی ممبرین ها جدید برای محافظت از کارشناسان فنی در برابر خطر های احتمالی پوشیده و در دسترس باشد.


ممبرین در بسته های پلمپ شده پلی اتیلن حاوی محلول کشنده با PH تنظیم شده؛ به همراه ۰.۵ تا ۱ درصد محلول سدیم متابیسولفید یا ۰.۲ درصد محلول گلوتارآلدئید حمل میشوند. برای محافظت ممبرین از یخ زدگی سازندگان ممبرین ممکن است گلیسیرین به آن محلول کشنده اضافه کنند. ابزار و پوشش های ایمنی باید برای همه عملیات های گفته شده در این بخش استفاده و پوشیده شوند. در عکس زیر دو کارگر را نشان میدهد که به طور دستی در حال جا زدن ممبرین ها در وسل میباشند.

شرکت آب پاکسازان با دانش روز دنیا در صنعت دستگاه تصفیه آب صنعتی و فیلتراسیون آب ( فیلتر شنی ) | مواد شیمیایی ( آنتی اسکالانت ) و امداد تصفیه آب در واحد خدمات پس از فروش بهترین گزینه برای گلخانه, صنعت دام پروری, متالوژی, پرورش ماهی و … می باشد.شرکت آب پاکسازان همواره در تلاش است که بتواند بهترین خدمات ، همچنین بهترین طراحی و از همه مهم تر بهترین خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه نماید.

فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب

در جا زدن ممبرین توصیه میشود حداقل دو نفر برای خارج کردن ممبرین از وسل در دسترس باشند. علاوه بر اینکه تمامی مراحل اینجا ذکر شده اما شما میبایست از کارشناسان سازنده دستگاه تصفیه آب مشاوره بگیرید. (شرکت آب پاکسازان در زمینه مشاوره با داشتن کارشناسان با تجربه میتواند شما را در این امر یاری دهد). بعد از اینکه سیستم خاموش شده است اطمینان پیدا کنید که دستگاه زیر فشار نباشد. قبل از اینکه درب وسل باز شود باید تمامی فشار سنج ها عدد صفر را نشان بدهند.

آموزش تعویض فیلتر پست کربن یا کربن نهایی تصفیه آب

  • برای جدا کردن درب وسل باید خار های آن را باز کنید و با علامت گذاری آن ها دوباره تمامی خار ها را در جای خود وصل نمایید.
  • کلاهک وسل را در بیاوردید.
  • ممبرین را از وسل در جهت جریان آب یکی یکی بیرون بکشید.

طریقه تعویض ممبران RO در جا زدن ممبرین

  1. ممبرین ها را از محفظه پلاستیکی­شان در آورید و به صورت عمودی در جهتی که FELLOW روبه پایین باشد نگاه دارید.
  2. نافی و اُ-رینگ را با گلیسیرین و آب و یا محلول پیشنهادی سازندگان چرب نمایید. موقع نصب اُ-رینگ ها آن ها را درجا نچرخانید.
  3. کپ های وسل را مطابق دستوالعمل سازنده وسل در آورید و باز کنید.
  4. سطح داخلی وسل را از بابت هرگونه خراش و آسیب دیدگی بررسی کنید. سطح داخلی وسل باید کاملا صاف و بدون دندانه و برآمدگی باشد. برای از بین بردن هرجور کثیفی یا ماده خارجی آب تمیز به درون وسل اسپری کنید. اگر به تمیزکاری بیشتری نیاز است ، با تولید کنندگان دستگاه تماس بگیرید تا از روش های آن ها مطلع شوید. دهانه داخلی وسل را چرب کنید.
  5. اولین ممبرین را به دقت بردارید و به درون وسل سُر دهید. ممبران ها را در جهت جریان آب FEEDWATER  بارگذاری کنید. بگذارید ممبرین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از وسل بیرون بزند. سپس اولین نافی را به اولین ممبرین با پیچاندن و هل دادن تا جایی که کاملا جا افتاده باشد نصب کنید.
  6. بخاطر ایمنی و بازدهی بیشتر باید دو نفر ممبرین را جا بزنند. نفر اول یک دستش را به محکمی بر ممبرین اول بگذارد تا آن را به درستی جای بدهد و ممبرین بعدی را به طرف جایگاه هدایت کند. با یک چرخش خفیف نافی به نرمی جا می افتد.
  7. مراحل بالا را تا جفت شدن کامل ممبرین ها ادامه دهید.
  8. اگر چه بیشتر تولید کنندگان از یک نافی برای اتصال ممبرین به کپ وسل استفاده میکنند ، ولی از سازنده دستگاه کمک بگیرید.
  9. برای نصب درب وسل دستوالعمل عای قبلی را اجرا نمایید.
  10. برای وسل های باقی مانده مراحل قبل را تکرار نمایید.

در رابطه با ممبربن اصن و فیک و فیک های کپی کلا در رابطه با ممبربن مدنظرتون باشه ممبربن یه کالایی هست که در دستگاه تصفیه آب جزء تعیین کننده های قیمته مثل پمپ دستگاهه یعنی یه تغییر تو برتد میبینی نزدیک ۳۰ . ۴۰ درصد قیمت رو بالا پایین میکنه تو دستگاه یعنی ارزش فیک تولید کردن داره برای اینکه حاشیه سود بره بالا یا اینکه بازار تقلبی همیشه توی بورس و مدار بوده

۳ دیدگاه

  • سلام من از هرات افعانستان مزاحمت شدیم من خودم دربخش فروش تصفیه وتعمیرات کار مکنم به یگ مشکل بر خوردم یک تصفيه سافت واتر ازایران آورده اول آمپر هوابالانمرود ممبراین شربرقی هایپرشرعوضکردم بلانمرودازیکباربالانمشود ناگفته نماند تصفیه ۸مرحله است ترانس هممسوزد

  • سلام آقای قدکساز عزیز اگر ممبران برعکس جا زده شود چه اتفاقی در روند تولید ایجاد می شود؟ ما ی مشکلی داریم میخوام بدونم که اگه ممبرانامون از دست رفتن از شما حداقل تهیه کنیم که کار نخوابه لطفا قیمت ممبران ۴ و ۸ اینچ رو هم بفرمایید.

  • سلام ممنون خیلی مقاله خوب و کاملی گذاشتید.
    برای تعویض ممبران چه لوازمی مثل آچار هوزینگ، روانساز سیلیکون، گلیسیرین، آچار ممبران و… مورد نیاز است؟ باید شیر ورودی دستگاه را ببندیم؟ رینگ نگهدارنده پرشروسل را کی باید نصب کنیم؟ ترتیب قرار گرفتن ممبران ها در وسل مهم است؟ ممبران ها از کدوم سمت وسل باید تعویض شوند؟ وجود خراش، دندانه، برآمدگی یا آسیب های این چنین در وسل باعث اشکال می شود؟ سطح داخلی پرشروسل را چگونه تمیز کنیم؟ باید اورینگ ها روغن کاری شوند؟ رابط بین دو ممبران را چگونه ایجاد کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *