همانطور که در ساختمان ظاهری این نوع  فیلتر مشاهده می­‌کنید، از این جهت این نوع فیلتر را فیلتر شنی تند rapid sand gravity filter می­‌گویند که شیب بالاتری نسبت به نوع کند آن دارد. استفاده از این صافی شنی تند در فیلتر هایدستگاه تصفیه آب صنعتی بسیار پر کاربرد است. در خلاصه ای از عملکرد این نوع فیلتر باید بگوییم که با یک عملیات سریع یا تخلیه و فشار بار هیدرولیکی اقدام به فیلتراسیون آب ورودی می­ کند.

یه فلش بک بزنیم به فیلتر شنی کند slow sand filterکه با توجه به شکل و ساختمان این فیلتر شنی کندمتوجه می­ شویم که در مقایسه با نوع فیلتر شنی تندآن با یک شیب تقریبا صفر ساخته می­شود. شاید ساختمان آن را بتوان بسیار مشابه استخر های کلر یا حوضچه های استراحت در نظر گرفت.

فیلتر شنی تند
قیمت و خرید فیلتر شنی تند

از ویژگی های بسیار مهم این نوع فیلتر سرعت بالای آن در عملیات فیلتراسیون می‌­باشد. با وجود سرعت بالای عملیات قطعاً انتظار از دقت فیلتر بسیار پایین می­آید یعنی فیلتر شنی یا صافی شنی تند نسبت به نوع کند از کیفیت پایین تر آب خروجی برخوردار است. با این وجود در مراحل اولیه تصفیه استفاده از فیلتر شنی تند بسیار معمول و پر کاربرد است  زیرا در حجم های بالا با سرعت بالا تری به انجام عملیات تصفیه آب می‌پردازد.

فیلتر شنی تند یکی از واحد های تصفیه در تصفیه خانه های آب یا دستگاه های تصفیه آب صنعتی است. همانطور که مستحضر هستید آب خام اولیه دارای مقادیر بالایی از ذرات کلوئیدی و معلق است که آلودگی های میکروبی و ویروسی را نیز به همراه دارد. تصفیه  این آب در چند مرحله در دستگاه یا تصفیه خانه صورت می­پذیرد که در طی این مراحل به آبی زلال و پاک می­رسیم اگرچه ذرات میکرومتری بی خطری نیز ممکن است کماکان در آب حضورداشته باشند.

گروهی از محققان کشورمان برای رفع این مشکل یک طرح ارائه داده اند، در نتیجه ی این طرح که به آن طرح صافی خود شست شو یا خودکار گفته می­شود، نتایج زیر مشاهده شد.

در صافی شنی تند یک مشکل اساسی وجود داشت که در طی فرایند بک واش شن ها شسته شده و این یک ایراد جدی برای این سیستم به حساب می­آمد زیرا بحث افزایش هزینه ها اینجا مطرح می­شود. اما این مشکل نیز با همت مهندسین حوزه آب برطرف شد.

اختلافات صافی شنی تند معمولی صافی شنی خودکار
بازرسی حین کار نیاز دارد نیاز ندارد
استهلاک زیاد کم
صرفه اقتصادی گران ارزان
مناسب بودن برای تصفیه خانه های بزرگ شهری و ظرفیت های متفاوت در ظرفیت های کم و صنایع کوچک
سهولت ساخت مشکل آسان
روش شست و شو بک واش به کمک هوا و آب در زمان کوتاه بک واش به کمک آب در زمان کوتاه
ساختمان پیچیده ساده
کنترل افت فشار نیاز دارد نیاز ندارد
زمان شست و شوی صافی براساس افت فشار دستگاه زمان بک واش مشخص می­شود براساس رسیدن به افت تعیین شده فرایند خودکار بک واش شروع می­شود
تجهیزات برقی نیاز دارد نیازی ندارد

ساختمان فیلتر شنی تند

  1. مخزن فیلتر
    جنس مخزن در این نوع از فیلتر معمولا از بتن مسلح(بتنی است که با توری یا شبکه میلگرد مقاوم سازی شده است که درون آن از شن و ماسه پر می­ شود) است. مخزن فیلتر شنی می­تواند هم به صورت باز و هم  به صورت بسته باشد. در نوع باز آن عملیات انتقال و فیلتراسیون بر اساس فشار ثفلی صورت می­گیرد و در نوع بسته آن تحت فشارخارجی انجام می­ شود.
  2. متریال درون فیلتر
    همانطور که از گفتار های قبل می­دانیم درون فیلتر های شنی از لایه های شن یا سلیس پر می­شود. آب بخش مهمی از عملیات فیلتراسیون خود را در این قسمت انجام می­دهد. ساز وکاراین نوع فیلتر را شاید در تصفیه خانه های فاضلاب شهری بیشتر دیده باشید، عملکرد این مدل در دستگاه های تصفیه اب صنعتی نیز مشابه تصفیه خانه های شهری ست.
  3. شبکه زهکشی یا جمع آوری آب
    در کف مخزن شبکه ای ازلوله هایی ست که در اطراف خود منافذی برای جمع آوری یا زهکشی آب دارند. با توجه به شیب فیلتر این سیستم در کف تعبیه شده که با کمترین فشار عملیات تخلیه صورت بگیرد. پس از آن به یک لوله جمع آوری منتقل می شوند و به لوله فاضلاب تخلیه خواهند شد.

همچنین میتوانید مقایسه فیلتر شنی های فلزی و frp را در این قسمت مطالعه کنید، شرکت آب پاک سازان سازنده واردکننده و صادرکننده انواع فیلتر های شنی و کربنی frp می باشد.

مشخصات فنی فیلتر شنی تند

می­دانیم که متریال یا موادی که در بستر و درون فیلتر شنی قرار می­ گیرند نباید کمتر از مقدار مشخص شده ای باشد یعنی مقدار شن فیلتر در یک حجم مشخص از اندازه های متفاوت که معمولا بین ۰.۴۵ و ۰.۵۵ معرفی می­ شود، باید تشکیل شده باشد. عمل فیلتراسیون بر اساس اندازه این شن های صورت می­ گیرد یعنی مثلا فیلتر رد شده از صافی سایز ۱ بخشی از آلاینده ها یا مواد معلق موجود در آب را جذب می­کند.

پس از آن اندازه های دیگر شن به جذب باقی مانده ذرات معلق می­پردازد. ضریب یکنواختی در این جا کاربرد عکس دارد یعنی اگر میزان آن از ۱.۶۵ بالاتر برود عملکرد فیلتر دچار اختلال شده و آب توانایی عبوراز آن را نخواهد داشت.

عملیات شستشوی معکوس(اسمز معکوس) در این فیلترها به طور مداوم انجام می­شود که پاکسازی فیلتر و افزایش کیفیت آب تصفیه شده را بسیار ارتقا می ­بخشد.

عملکرد فیلتر شنی تند

آب ورودی از قسمت بالایی مخزن وارد آن می­ شود و در مواجهه با شن های مخزن اقدام به پاکسازی می ­کند که این پاکسازی از چند مرحله در اندازه های مختلف شن ها انجام می­گیرد.

جدول مقایسه مزایا و معایب فیلتر شنی تند

مزایا معایب
سرعت بالای آب ورودی دقت پایین فیلتر
پذیرش حجم بالای آب کیفیت پایین آب
تصفیه حجم زیاد آب الزام به گند زدایی پس از تصفیه

جدول مقایسه فیلترشنی تند و فیلتر شنی کند

abpaksazan

فیلترشنی تند فیلترشنی کند
ساختمان معمولا تک مخزن گاهی دومخزن
شیب دارد ندارد
سرعت جریان آب بسیاربالا بسیارپایین
بارهیدرولیکی ۳۰-۴۰برابربالاتر بسیار پایین
کیفیت آب خروجی پایین تر بالاتر

نکات مهم در کار با فیلتر شنی تند

  • طبقه بندی شن ها بررسی شود
  • میزان مخلوط شدن شن به طور دقیق اندازه گیری شود
  • فشار آب به طور یکنواخت وارد شود
  • تعویض شن و عملیات شستشوی مجدد (back wash) فیلتر به طور مداوم انجام شود

مورد آخری که بیان شد در بهبود عملکرد فیلتر بسیار موثر و ضروری است.

نتیجه جدول بالا را امروزه در ساختمان و عملکرد فیلتر های شنی تند مشاهده می­ کنیم.

بارهیدرولیکی اساس کار فیلترشنی تند

فیلتر شنی تند
قیمت و خرید فیلتر شنی تند

بارهیدرولیکی چیست؟

بارهیدرولیکی در واقع همان فشاری است که از طرف سیالات و گاز ها به جسم یا سطحی وارد می­شود. قدرت این بار با افزایش رقوم ارتفاع افزایش می­یابد. اساس کار فیلتر شنی تند نیز همان اختلاف رقوم ارتفاع سطح ایستایی آب و در نتیجه  افزایش بار هیدرولیکی است که به روند تصفیه آب و تخلیه آن کمک شایانی می­کند زیرا در اینجا پمپ دستگاه یا سیستم فشار کمتری برای انتقال آب را متحمل می­شود.

مسائل مربوط به هیدرولیک یعنی فشار هیدرولیکی، بارهیدرولیکی و… نخستین بار توسط پاسکال دانشمند فرانسوی مطرح و پس از آن با پیشرفت صنایع و ورود صنعت آب به عنوان مهم ترین رکن زندگی بشر زمینه ساز حضور علم هیدرولیک در صنایع مختلف شد.♥

بخش های مختلف یک سیستم هیدرولیکی

یک سیستم هیدرولیکی مانند فیلتر شنی تند یا دستگاه تصفیه اب صنعتی و یا سیستم های دیگر، از اجزایی اصلی و جانبی تشکیل شده که قسمت های اصلی آن به صورت زیر است ؛

  1. مخزن : محل نگهداری سیالات که از جنس های گوناگونی ساخته می­شود اما انواع پر کاربرد آن از جنس آلیاژهای فلزی بوده و در این سری جنس فایبرگلاس یا پلاستیکی نیز دیده می­شود.
  2. پمپ : شروع جریان اولیه با توجه به اختلاف فشار دو سطح آب صورت می­گیرد اما این فشار برای تصفیه در چنین سیستمی کافی نیست و یک نیروی مضاعف برای راه اندازی سیستم تصفیه نیاز است. این نیرو و فشار از طریق پمپ دستگاه تامین می­شود و نیروی محرک جریان برای تداوم فرایند فیلتراسیون اتفاق می­افتد.
  3. شبکه لوله کشی : لوله ها خط ارتباطی مخزن یا محل ورود آب با محل تصفیه هستند پس ظرفیت آن ها برای انتقال آب بسیار مهم بوده و به نوعی بدون حضور سیستم لوله کشی کار انتقال انجام نمی­شود
  4. شیرهای کنترل : همانطور که می­دانید وظیفه شیرها کنترل میزان ورود و خروج آب به سیستم دستگاه تصفیه آب صنعتی و یا صافی شنی تند است پس فشار، جریان و جهت آن به وسیله شیر ها کنترل می­شود.

گروه صنعتی تخصصی آب پاک سازان تولید کننده انواع فیلترهای شنی تند و همچنین ارائه دهنده خدمات پس از فروش و دارای تیم پشتیبانی کاملا تخصصی

شما می­توانید برای مشاوره رایگان در زمینه خرید و فروش صافی شنی تند با مشاورین و کارشناسان ما تماس گرفته یا از طریق سایت سوالات خود را بپرسید.


آدرس سایت: https://abpaksazan.com/contact/

فروشگاه آی قدکساز :  ighadaksaz.ir

شماره تماس:  ۰۲۱۹۱۳۰۱۵۱۶

آدرس ایمیل: info@abpaksazan.com

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *