سختی گیر

سختی گیر دستگاهی است که برای حذف و کاهش مواد معدنی و املاح موجود در آب، به خصوص موادی مانند کربنات ‌ها (Carbonate)، منیزیم (Magnesium)، کلسیم (Calcium) و دیگر یون‌ها که باعث افزایش سختی آب می‌ شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

سختی گیر؛ سختی گیر آب چیست؟

سختی آب (TH – total Hardness ) به میزان مواد معدنی حل شده در آب گفته می‌ شود و تاثیر زیادی بر روی کیفیت آب، مواد غذایی، تجهیزات صنعتی و خانگی و… می گذارد همچنین عمر مفید لوله ‌ها و تجهیزات آبی را کم می کند. آب سخت می ‌تواند باعث تشکیل سنگ ‌های رسوبی در لوله ‌ها و دستگاه ‌ها شود و در نتیجه باعث کاهش بهره‌ وری و خرابی تجهیزات می گردد.

فهرست محتوا نمایش

انواع سختی گیر

سیستم‌ های سختی‌ گیر آب برای کاهش و حذف سختی آب، میزان مواد معدنی و املاح محلول در آب (مانند کلسیم، منیزیم، سدیم، و غیره) در صنایع مختلف استفاده می شوند. در نتیجه کاهش سختی آب (TH) و جلوگیری از تشکیل رسوب عمر مفید تجهیزات بالا رفته و کارایی بهتری از خودشان نشان می دهند. در زیر به برخی از انواع سختی ‌گیر آب اشاره می‌کنیم:

دستگاه سختی گیر تبادل یونی (Ion Exchange)

در این روش، رسوبات و مواد معدنی موجود در آب با یون‌ های مشابه در رزین‌ جا به جا می ‌شوند. به عبارت دیگر، یون ‌هایی که موجب سختی آب می شوند، با یون ‌های قابل تعویض عوض می‌شوند. (در این مدل سختی گیر ها یون نمک با کلیسم یا منیزیم تعویض می گردد) این مدل از سختی گیر ها بسیار مرسوم و پر طفدار هستند که عمده دلیل آن قیمت سختی گیر می باشد.

دستگاه سختی گیر تبادل یونی (Ion Exchange)سیستم های اسمز معکوس

سیستم های RO یا Reverse Osmosis که همان دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشند با این روش که، آب تحت فشار قرار داده می ‌شود تا از طریق غشا های نیمه نفوذ پذیر یا تراوا، مواد معدنی و املاح را از خود جدا کنند. این روش به خوبی می ‌تواند مواد معدنی و سختی آب را کاهش دهد. در این روش بر خلاف سختی گیر های معمولی تمام املاح موجود در آب حذف می گردد و فقط به بخشی از آن ها نمی پردازد. همچنین آب خروجی از این سیستم از بالا ترین کیفیت حد ممکن برخوردار است.

سیستم های اسمز معکوسنانوفیلتراسیون (Nanofiltration)

این روش شبیه به سیستم های اسمز معکوس است، اما غشای نانوفیلتر در تصفیه آب املاح کوچکتر و مواد آلی را کامل حذف نمی کند.

سختی گیر مگنت (Magnetite)

این روش با استفاده از میدان ‌های مغناطیسی، جزئیات معدنی از آب کنترل می‌کند. این روش بر خلاف سایر روش ها باعث حذف و یا کاهش سختی آب نمی گردد و فقط با ایجاد یک میدان مغناطیسی باعث می شود رسوب در آب تشکیل نشود.

سختی گیر الکترودیالیز (Electrodialysis)

در این روش، از میدان ‌های الکتریکی برای جدا کردن یون‌ ها از آب استفاده می ‌شود. در این روش یون ها از یک دیگر به وسیله جریان برق جدا می شوند.

سختی گیر الکترودیالیز (Electrodialysis)

سیستم‌ های کریستالیزه (Crystallization Systems)

در این روش، با افزایش غلظت املاح، املاح به شکل بلور ها تجمع می ‌یابند و از آب جدا می ‌شوند. (مانند ساخت نبات و شیرینی)

سیستم‌ های کریستالیزه (Crystallization Systems)سیستم‌ های الکترومغناطیسی (Electromagnetic Systems)

این سیستم ‌ها از امواج الکترومغناطیسی برای تغییر خصوصیات مواد معدنی و املاح در آب استفاده می ‌کنند.

سیستم‌ های الکترومغناطیسی (Electromagnetic Systems)سیستم‌ های اشعه فراصوتی یا سختی گیر التراسونیک (Ultrasonic Systems)

این سیستم‌ ها با استفاده از اشعه فراصوتی به سیال آب اثر می‌ گذارند و تشکیل رسوبات را کاهش می ‌دهند.

نوع سیستم سختی گیر آبی که انتخاب می ‌شود، به عوامل مختلفی مانند میزان سختی اولیه آب، هدف نهایی از تصفیه آب، محیط مصرف، هزینه‌ ها و نیاز های خاص مصرف ‌کننده بستگی دارد که شما میتوانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.

سیستم‌ های اشعه فراصوتی یا سختی گیر التراسونیک (Ultrasonic Systems)

کاربرد سختی گیر

در زمینه تصفیه آب ، سختی گیر ها (water softner) برای کاهش مقدار یون ‌های کلسیم و منیزم موجود در آب استفاده می ‌شوند. این یون ‌ها ممکن است باعث ایجاد تجمعات یا رسوب سختی در آب شوند که می ‌تواند به تشکیل رسوبات کلسیم کربنات و منگنز اکسید منجر شود. این نوع از رسوبات معمولاً به عنوان سنگ‌های آب، شناخته می ‌شوند و می ‌توانند در تاسیسات تصفیه آب، لوله ‌ها، تجهیزات و خطوط آب برای تشکیل آب سخت باشند. کاربرد های سختی ‌گیرها در تصفیه آب عبارتند از:

کاربرد سختی گیرجلوگیری از تشکیل رسوب

مواد معدنی مانند کربنات کلسیم و منیزیم به صورت رسوب در آب تشکیل می ‌شوند، و می ‌توانند به تجهیزات در ارتباط با آب و لوله ‌های آب آسیب برسانند. با استفاده از ستون یا واحد سختی گیری، میزان این مواد رسوب گذار کاهش می ‌یابد و از تجمع آن ها در سیستم و تجهیزات حساس و آسیب پذیر جلوگیری می ‌شود.

افزایش بازدهی و راندمان

وجود مواد معدنی رسوب گذار در آب می ‌تواند باعث کاهش بازدهی فرآیند شود. با کاهش مقدار مواد معدنی مانند کربنات کلسیم و غیره تجهیزات صنعتی دقیق تر و بار حداکثر طول عمر خود کار می کنند.

جلوگیری از رسوب در سیستم ‌های گرمایشی و سرمایشی

در سیستم ‌های گرمایشی و سرمایشی، رسوب مواد معدنی می ‌تواند باعث کاهش بازدهی (راندمان) و افزایش مصرف انرژی شود. با استفاده از سختی ‌گیر ها، میزان تشکیل رسوب در لوله‌ ها و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی کاهش می ‌یابد.

حفظ تجهیزات، لوله و اتصالات

مواد رسوب گذار معدنی می ‌توانند به تجهیزات، لوله و اتصالات که با آب در ارتباط اند آسیب برسانند و باعث خرابی و کاهش عمر آن ها شوند. سختی گیر و رزین های تبادل یونی می ‌تواند از این مشکلات جلوگیری کرده و عمر مفید تجهیزات، لوله و اتصالات را افزایش دهند.

لیست قیمت و فروش عمده سختی گیر

سختی گیر تصفیه آب به عواملی همچون ظرفیت نوع متریال و آپشن ها، اتوماتیک بودن و نبودن سیستم، قیمت متفاوتی دارد.

لیست قیمت و فروش عمده سختی گیر

 

ردیف شرح قیمت
۱ سختی گیر ۳۰ کیلو گرین (۳۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۳۰۱۵۱۶

۰۹۱۶۶۹۱۵۰۹۰

۲ سختی گیر ۶۰ کیلو گرین (۶۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۳ سختی گیر ۹۰ کیلو گرین (۹۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۴ سختی گیر ۱۲۰ کیلو گرین (۱۲۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۵ سختی گیر ۱۵۰ کیلو گرین (۱۵۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۶ سختی گیر ۱۸۰ کیلو گرین (۱۸۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۷ سختی گیر ۲۰۰ کیلو گرین (۲۰۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۸ سختی گیر ۲۵۰ کیلو گرین (۲۵۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۹ سختی گیر ۲۷۰ کیلو گرین (۲۷۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۰ سختی گیر ۳۰۰ کیلو گرین (۳۰۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۱ سختی گیر ۳۶۰ کیلو گرین (۳۶۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۲ سختی گیر ۴۰۰ کیلو گرین (۴۰۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۳ سختی گیر ۴۵۰ کیلو گرین (۴۵۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۴ سختی گیر ۵۰۰ کیلو گرین (۵۰۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۵ سختی گیر ۶۰۰ کیلو گرین (۶۰۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۶ سختی گیر ۷۵۰ کیلو گرین (۷۵۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۷ سختی گیر ۹۰۰ کیلو گرین (۹۰۰ هزار گرین) اتوماتیک – دستی
۱۸ سختی گیر ۱۰۰۰ کیلو گرین (۱ میلیون گرین) اتوماتیک – دستی
۱۹ سختی گیر با ظرفیت بالا تر (اتوماتیک – دستی)

تفاوت آب سخت و آب نرم

تفاوت آب سخت و آب نرمآب سخت به میزان املاح معدنی محلول (حل شده) در آب اشاره دارد، به خصوص موادی مانند کلسیم (ca2+)، منیزیم (mg2+)، سدیم (na+) و آهن (fe2+) که معمولاً به صورت یون‌ در آب حل شده ‌اند. این مواد معدنی به عنوان یون‌ های موجب سختی آب شناخته می شوند.

آب سخت معمولاً به دلیل تماس با سنگ ‌ها و خاک ‌ها در طی جریان طبیعی آب ایجاد می ‌شود و به اصطلاح سخت می شود. مواد معدنی حل شده در آب ممکن است به دلیل نفوذ از منابع آبی مانند چشمه‌ ها، رودخانه ‌ها یا چاه ‌ها به آب اضافه شوند.

سختی آب به عنوان مقدار مواد معدنی معمولاً به واحد میلی‌گرم در لیتر (mg/l) یا پارت در میلیون (PPM) اندازه‌گیری می ‌شود. آب با مقادیر سختی پایین تر به عنوان “آب نرم” شناخته می ‌شود و آبی که مقدار مواد معدنی در آن بیشتر است به عنوان “آب سخت” شناخته می ‌شود. در واع عدد سختی هر چه بالا تر باشد آب سخت تر است.

سختی آب می ‌تواند تأثیرات متعددی بر روی مصارف مختلف آب داشته باشد. برای مثال، آب سخت ممکن است باعث تشکیل رسوبات زنگ زدگی در لوله ‌ها و تجهیزات آبی شود، اثرات غیر مطلوبی بر روی پوست و مو داشته باشد، و همچنین تأثیراتی بر روی کارایی مواردی مانند صابون ‌ها و مواد شوینده داشته باشد که معمولا باعث می شود آب کف نکند.

آب نرم به آبی گفته می ‌شود که مقدار کمتری مواد معدنی محلول یا همان سختی در آن آب وجود دارد و در نتیجه سختی آن پایین تر است. معمولاً آب نرم کمتر از ۶۰ میلی‌گرم در لیتر (mg/L) یا ۶۰ پارت ‌در میلیون (ppm) مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است. مزایای آب نرم شامل تشکیل رسوب کم تر نسبت به آب سخت، مصرف کم تر مواد شوینده و صابون، جلوگیری از تحریک شدن پوست و مو کاهش مصرف انرژی و… اشاره کرد.Top of Form

ردیف ویژگی آب سخت آب نرم
۱ سختی آب بالای ۶۰ میلیگرم بر لیتر (ppm) کمتر از ۶۰ میلیگرم بر لیتر (ppm)
۲ ماده معدنی کلسیم و منیزیم سدیم
۳ توانایی تشکیل رسوب در تجهیزات دارد کم تر
۴ مصرف مواد شوینده زیاد کم
۵ تاثیر بر روی پوست و مو دارد کم تر
۶ بهروری و کارایی خیلی کم و کاهشی کم
۷ استفاده در موارد خاص مصرف صنعتی به جز تجهیزات خاص خانگی

کاربرد سختی گیر در صنایع

استفاده از سختی گیر ها در صنایع بر کسی پوشیده نیست؛ فلذا در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

سختی گیر صنایع غذایی

آب در تولید محصولات غذایی به عنوان مهم ترین ماده اولیه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. سختی گیری آب در این صنعت شامل تصفیه آب (water refinery) به منظور حذف آلودگی ‌ها، باکتری ‌ها و مواد شیمیایی مضر، اطمینان از استاندارد های بهداشتی، تنظیم PH و مواد معدنی ضروری است. تمامی این موارد توسط سختی گیر ها انجام نخواهد شد ولی نقش مهم سختی گیر در این صنعت غیر قابل انکار است.

سختی گیر صنایع غذاییسختی گیر صنعت دارو سازی

در تولید دارو ها، آب برای تهیه مواد اولیه، حلال مناسب، تمیز کردن تجهیزات و فرآیند های تولید استفاده می ‌شود. سختی گیر آب در این صنعت برای جلوگیری از آلودگی میکروبی و شیمیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. (البته سیستم RO اولویت اول می باشد)

سختی گیر صنعت نساجی و پوشاک

در این صنعت‌، آب برای شستشو پارچه و رنگ‌ برداری پارچه ‌ها و محصولات استفاده می ‌شود. سختی گیر یا نرم کننده آب در اینجا به منظور جلوگیری از انتقال رنگ، کیفیت پارچه و بهداشت محصولات ضروری است. لازم به ذکر است استفاده از سیتم اسمز معکوس بعد از سختیگر بسیار اهمیت دارد.

سختی گیر صنعت نساجی و پوشاک

سختی گیر صنعت نفت و گاز

آب با سختی بالای ۶۰ میلیگرم بر لیتر (حاوی رسوب کلسیم و مواد معدنی دیگر) می ‌تواند باعث ایجاد رسوب در لوله ‌ها، تجهیزات سیستم‌ های نفت و گاز شود که این عامل می ‌تواند منجر به کاهش بازدهی و ایجاد مشکلات عملیاتی در سیستم شود. در این صنعت نفت و گاز، از تجهیزات سختی گیری (واتر سافتنر ها مانند سیستم های تبادل ‌های یونی که مواد معدنی را از آب حذف می‌کنند، سیستم RO) استفاده می ‌شود.

سختی گیر صنعت نفت و گازسختی گیر صنایع تولید برق و نیروگاه ها

رسوبات معدنی در تجهیزات تولید برق و نیروگاه ها مانند چیلر ها، بویلر ها، دیگ بخار، برج های خنک کننده، کولینگ تاور ها و سیستم‌ های خنک ‌کننده می‌ تواند باعث کاهش انتقال حرارت و کاهش کارایی سیستم‌ شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، از دستگاه سختی گیر رزینی یا سیستم ‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس استفاده می ‌شود.

سختی گیر صنایع تولید برق و نیروگاه ها

سختی گیر صنعت تصفیه آب و آب شیرین کن

بهترین نوع آب ورودی به سیستم و فیلتر های ممبران آبی است که مواد معدنی کمی داشته باشد فلذا از سختی گیر ها در دستگاه های تصفیه آب صنعتی یا سیستم فیلتراسیون RO به عنوان پیش تصفیه استفاده میگردد.

سختی گیر صنعت تصفیه آب و آب شیرین کنسختی گیر صنایع الکترونیکی

در تولید محصولات الکترونیکی و تولید برد، آب با کیفیت بالا برای پاکسازی و شستشوی تجهیزات و همچنین خنک‌ کاری استفاده می ‌شود. سختی گیر های آب در این صنعت به منظور جلو گیری از تشکیل رسوبات و آلودگی می ‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

سختی گیر صنایع الکترونیکیسختی گیر صنایع شیمیایی

در فرآیند های شیمیایی، مواد معدنی موجود در آب می ‌توانند به عنوان ناخالصی ‌های مضر در محصولات شیمیایی تشکیل رسوب دهند. این رسوبات می ‌توانند به تجهیزات، لوله ‌ها و سیستم های خنک ‌کننده‌ آسیب برسانند و همچنین کیفیت محصولات نهایی را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

سختی گیر صنایع شیمیاییفروش سختی گیر

سیستم های سختی گیر رزینی و تبادل یونی به منظور کاهش سختی آب (TH) بر روی مسیر آب نصب می گردد. شرکت آب پاک سازان به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت تصفیه آب و ساخت پکیج های سختی گیر اعلام میدارد شناخت کامل و جامعی بر این محصول داشته و با تکیه بر تخصص و تجربه، فناوری و نوآوری اقدام به تولید پکیج سختی گیر با کیفیت و استاندارد نموده است. همچنین داشتن تیم خدمات و پشتیبانی پس از فروش با بیش از ۷۰۰۰ پروژه موفق، اطمینانی برای شما به عنوان خریدار سختی گیر از تولید کننده سختی گیر است.

فروش سختی گیرانواع روش های گرفتن سختی آب

در انتخاب روش مناسب برای حذف سختی آب، نیاز به بررسی ویژگی ‌های آب (میزان سختی، نوع املاح معدنی، دما و …)، هزینه اولیه و نگهداری، تأثیرات جانبی بر محیط، نحوه نگهداری، تعمیر و سازگار بودن با نیاز شما دارد. بهتر است با متخصصین این حوزه در شرکت آب پاک سازان مشورت کنید تا روش مناسب برای شرایط خاص شما را تعیین کنید. در ادامه یهترین روش های حذف و کاهش سختی از آب می پردازیم:

دستگاه تصفیه آب RO

استفاده از سیستم RO یا هان دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس با استفاده از فیلتر ممبران صنعتی می تواند به حذف کامل و کاهش TH آب، کمک کند. استفاده از این سیستم بالا ترین حد تصفیه آب را به شما میدهد.

دستگاه تصفیه آب ROسیستم های رزین تبادل یونی (سختی گیر)

در این روش، کاتیون هایی با بار منفی مانند نمک ‌های کلرید سدیم به آب اضافه می ‌شوند و با یون ‌های مثبت کلسیم و منیزیم تبادل می ‌شوند. این فرآیند باعث کاهش سختی آب می ‌شود. (البته در این روش بر خلاف سیستم RO فقط کلسیم و منیزیم از آب حذف میگردد و سایر املاح در آب باقی می ماند) این روش به نرم کننده آب نیز مشهور است.

سیستم های رزین تبادل یونی (سختی گیر)مگنت

در این روش از میدان های مغناطیسی برای جذب ذرات آهن و دیگر ذرات جامد معدنی و رسوبات استفاده می ‌شود. این روش به خصوص برای حذف ذرات آهن مؤثر است و مانند دو روش قبلی موثر نیست.

سختی گیر مگنتسدیم هیدروکسید

با اضافه کردن سدیم هیدروکسید به آب، یون ‌های کربنات و هیدروکسید باعت ایجاد رسوب های جامد معدنی در آب می شوند. این رسوب ‌ها سپس می‌توانند از طریق فیلتراسیون فیزیکی مانند فیلتر شنی یا کارتریج فیلتر ها از آب جدا شوند.

صافی های شنی

در این روش از فیلتر ها و صافی های مختلف استفاده می ‌شود تا ذرات و رسوب‌ های معدنی را از آب حذف کنند. این روش معمولاً در مراحل اولیه تصفیه آب استفاده می‌ شود و تاثیر زیادی در حذف ذرات محلول ندارد.

صافی های شنیخرید سختی گیر؛ نکات مهم خرید سختی گیر

خرید سختی گیر؛ نکات مهم خرید سختی گیربرای حذف سختی آب، تجهیزات مختلفی وجود دارد که سختی‌ گیرها از انواع آن است. برای خرید سختی گیر مناسب برای تصفیه آب حتما به نکات زیر توجه نمایید.

تعیین نیاز‌

ابتدا باید نیاز های خود و هدف خود را از تصفیه آب مشخص کنید. ممکن است برای خروجی با کیفیت بالا تر سختی ‌گیر را به سیستم دستگاه تصفیه آب صنعتی خود اضافه کنید یا بهتر باشد تجهیزات دیگری نیز مانند فیلتر شنی یا کربن فعال را به ‌کار ببرید.

تحقیق و پرس و جو

قبل از خرید سختی گیر، بهتر است در مورد انواع مختلف سختی ‌گیر ها و برند های مختلف آن ها اطلاعات کسب کنید. با مقایسه ویژگی ‌ها، عملکرد، نظرات مشتریان سابق یک شرکت و قیمت‌، می ‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

اندازه‌گیری سختی آب

قبل از خرید باید میزان سختی آب در منطقه خود را اندازه‌ گیری کنید تا بدانید سختی گیر با چه ظرفیتی نیاز دارید.

دریافت مشاوره

اگر با روش های حذف سختی آب و تجهیزات مختلف آشنا نیستید، بهتر است با متخصصان شرکت آب پاک سازان تماس بگیرید. مشاوران مجموعه می‌ توانند شما را راهنمایی کنند که کدام نوع و برند سختی گیر برای نیاز های شما مناسب است.

بررسی قابلیت ‌ها و ویژگی‌ محصول: در هنگام خرید سختی گیر تصفیه آب، ویژگی‌ محصول مانند ظرفیت سختی گیر، نحوه تعویض رزین، نصب و نگهداری، هزینه‌ های بهره ‌برداری، گارانتی و ضمانت را بررسی کنید.

قیمت سختی گیر: قبل از خرید پکیج سختی گیر، قیمت سختی گیر را در نظر بگیرید. ممکن است تجهیزات تصفیه آب در بازار با قیمت ‌های مختلفی موجود باشند، بنابراین بهتر است از قیمت و کیفیت به عنوان یک معیار تصمیم‌ گیری استفاده کنید.

سابقه کاری شرکت سازنده سختی گیر

نظرات و تجربیات مشتریانی که قبلاً از سختی گیر ها استفاده کرده ‌اند، می ‌تواند به شما در انتخاب کمک کند. با مطالعه نظرات آن ها می ‌توانید به اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد و کیفیت محصولات همچنین توانایی شرکت طراح و تولید کننده سختی گیر دست پیدا کنید.

نصب سختی گیر

پیش از خرید نرم کننده آب، از فروشنده یا تامین‌ کننده بپرسید که نصب و تعویض رزین سختی ‌گیر چقدر پیچیده است. همچنین بپرسید که آیا به نیاز به تخصص فنی برای نصب نیاز است یا خیر؟ پیشنهاد میگردد شرکتی را انتخاب کنید که واحد خدمات داشته باشد تا در صورت بروز مشکل سریعا به محل اعزام شوند.

ضمانت و خدمات پس از فروش سختی گیر

اطمینان حاصل کنید که محصول دارای ضمانت مناسب است و در صورت بروز مشکلات، خدمات پس از فروش قابل اعتمادی ارائه می ‌شود. از این رو شرکت آب پاک سازان واحدی را تحت عنوان واحد خدمات تاسیس تا رضایت صد در صدی خریداران سختی گیر را جلب کند.

عوامل تعیین کننده قیمت سختی گیر

عوامل تعیین کننده قیمت سختی گیرقیمت سختی گیر می ‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. در زیر، عوامل تعیین ‌کننده قیمت سختی گیر تصفیه آب را می ‌توانید مشاهده کنید:

ظرفیت: ظرفیت سختی گیر یعنی مقدار آبی که سختی گیر می ‌تواند در یک بازه زمانی مشخص تصفیه کند. سختی گیر هایی با ظرفیت بالا معمولاً گران‌ تر هستند زیرا می ‌توانند مقدار بیشتری آب را تصفیه کنند و همچنین زمان احیا آن ها طولانی تر است.

نوع و برند رزین: نوع و برند رزین استفاده شده در سختی گیر نیز می ‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. سختی ‌گیرهایی با رزین اورجینال و برند قیمت بالاتری دارند.

متریال ساخت: از مواد مختلفی برای ساخت سختی ‌گیرهای آب استفاده می‌ شود. معمولا فلزی (ضخامت ورق و جنس ورق از اهمیت بالایی برخوردارد است) و FRP از انواع آن ها هستند که قیمت این دو بسیار با هم تفاوت دارند.

مدت زمان احیا سختی گیر: سختی گیر های با مدت زمان احیا طولانی تر (۱ و ۲ و ۳ روز یکبار) معمولاً هزینه بیشتری دارند. هرچند ممکن است هزینه اولیه بیشتر باشد، اما در طولانی ‌مدت اقتصادی ‌تر است.

آپشن های اضافی: آپشن ‌های اضافی مانند صفحه نمایش، نوع پوشش مخزن رزین، کنترل هوشمند، قابلیت تنظیم و غیره ممکن است به قیمت سختی گیر اضافه کند.

ارائه خدمات پس از فروش: سرویس و خدمات پس از فروش نیز ممکن است در قیمت سختی ‌گیر تأثیرگذار باشد. ساپورت، قطعات یدکی و خدمات مرتبط می ‌توانند به قیمت اضافه کند که این آیتم معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد و پشیمانی زیادی را به همراه دارد.

نصب سختی گیر: نصب سختی گیر تخصصی و نیاز به فرد متخصص دارد. هزینه نصب نیز می ‌تواند در محاسبه کل هزینه تاثیر گذار باشد که خیلی از افراد سختی گیر را بدون نصب می فروشند.

به طور کلی، ترکیبی از این عوامل تعیین ‌کننده قیمت سختی ‌گیره آب، هستند.

تولید کننده سختی گیر

شرکت آب پاک سازان به عنوان طراح و تولید کننده سختی گیر تصفیه آب فعال است. شما میتوانید برای دریافت مشاورع رایگان به جهت خرید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمائید.

تولید کننده سختی گیر

منظور از گرین (GRAIN) سختی گیر

گرین (GRAIN) سختی گیرگرین یا GRAIN (grain) به معنی دانه می باشد. در صنعت تصفیه آب از گرین به عنوان یک واحد اندازی گیری دستگاه های نرم کننده آب یا سختی گیر ها استفاده می شود. به عبارت دیگر گرین برابر است با ۱۷.۱ قسمت در میلیون (PPM) یا ۱۷.۱ میلیگرم بر لیتر (mg/l) است به عنوان مثال یک سیستم با ظرفیت ۲۶۵ گرین میتواند ۴۵۳۱ میلی گرم بر لیتر از ذرات محلول معدنی را از آب حذف کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مشخصات فنی سختی گیر

مشخصات فنی سختی گیرمشخصات فنی سختی گیر برای شما به عنوان خریدار پکیج سختی گیر بسیار حائز اهمیت است و شما میتوانید در هنگام خرید از شرکت آب پاک سازان مشخصات فنی دقیق و کامل تر با نقشه های فنی را دریافت نمایید.

ردیف ظرفیت سختی گیر به k grain ارتفاع سختی گیر عرض سختی گیر جنس سختی گیر ضخامت ورق سختی گیر نوع لوله کشی سایز لوله کشی حجم تانک نمک به لیتر میزان سیلیس سختی گیر حجم رزین
۱ ۳۰ ۱۲۰ ۳۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۴/۳ ۶۰ ۴۰ ۲۵
۲ ۶۰ ۱۵۰ ۳۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۴/۳ ۶۰ ۴۰ ۵۰
۳ ۹۰ ۱۵۰ ۴۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۴/۳ ۶۰ ۸۰ ۷۵
۴ ۱۲۰ ۱۵۰ ۴۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۴/۳ ۲۰۰ ۸۰ ۱۰۰
۵ ۱۵۰ ۱۵۰ ۵۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۱ ۲۰۰ ۸۰ ۱۲۵
۶ ۱۸۰ ۱۵۰ ۵۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۱ ۲۰۰ ۸۰ ۱۵۰
۷ ۲۰۰ ۱۵۰ ۶۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۱ ۲۰۰ ۱۲۰ ۱۷۵
۸ ۲۵۰ ۱۵۰ ۶۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۴/۱ ۱ ۳۰۰ ۱۲۰ ۲۲۵
۹ ۲۷۰ ۱۵۰ ۶۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۴/۱ ۱ ۳۰۰ ۱۲۰ ۲۵۰
۱۰ ۳۰۰ ۱۵۰ ۷۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲/۱ ۱ ۳۰۰ ۱۶۰ ۲۷۵
۱۱ ۳۶۰ ۱۵۰ ۷۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲/۱ ۱ ۵۰۰ ۱۶۰ ۳۲۵
۱۲ ۴۰۰ ۱۵۰ ۷۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲/۱ ۱ ۵۰۰ ۱۶۰ ۳۵۰
۱۳ ۴۵۰ ۱۵۰ ۸۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲/۱ ۱ ۵۰۰ ۲۰۰ ۴۰۰
۱۴ ۵۰۰ ۱۵۰ ۸۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲/۱ ۱ ۵۰۰ ۲۰۰ ۴۵۰
۱۵ ۶۰۰ ۱۵۰ ۹۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲ ۵۰۰ ۲۸۰ ۵۵۰
۱۶ ۷۵۰ ۱۵۰ ۱۰۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲ ۱۰۰۰ ۳۲۰ ۷۰۰
۱۷ ۹۰۰ ۱۵۰ ۱۱۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲ ۱۰۰۰ ۵۶۰ ۸۲۵
۱۸ ۱۰۰۰ ۱۵۰ ۱۲۰ FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی ۲/۱ ۲ ۱۰۰۰ ۶۸۰ ۹۵۰
۱۹ ظرفیت بالا تر تماس بگیرید تماس بگیرید FRP / فلزی پوشش دار اتوماتیک یا دستی تماس بگیرید تماس بگیرید تماس بگیرید تماس بگیرید

مزایا و معایب سختی گیر

مزایا و معایب سختی گیرسختی ‌گیرها (Water softeners) دستگاه ‌هایی هستند که برای کاهش سطح سختی آب یا تی اچ، به ویژه سطح یون‌ های کلسیم و منیزیم، در آب ‌های شهری یا آب ‌های چاه استفاده می ‌شوند. این دستگاه‌ ها می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند که برخی از آن ها اشاره میکنیم.

مزایا سختی گیر آب

کاهش سختی آب: مهم ترین مزیت سختی گیرها کاهش سختی آب است. این کاهش می ‌تواند به مشکلات مرتبط با تشکیل رسوب کلسیم و منیزیم در لوله‌ و اتصالات، تجهیزات و دستگاه ‌های صنعتی و خانگی، مثل سیستم های گرمایشی، بویلر ‌ها، دیگ های بخار، برج های خنک کننده و ماشین ظرفشویی کمک کند.

افزایش عمر دستگاه‌: با کاهش تشکیل رسوبات، دستگاه ‌ها و تجهیزات صنعتی و خانگی که با آب کار می ‌کنند، مانند دستگاه های تصفیه آب صنعتی، دیگ های بخار، برج های خنک کننده مقره شوی های برق به طول عمر بیشتری دست می ‌یابند.

بهبود کیفیت آب: آب نرم، به طور کلی شرایط مطلوبی در طعم و بو ایجاد می ‌کند و می ‌تواند به مصرف بهتر در طبخ و مصرف بهتر نوشیدنی ‌ها کمک و آن را لذت بخش تر کند.

کاهش مصرف مواد شوینده و صابون: آب نرم تر کمترین میزان مواد شوینده مورد نیاز برای شستشوی مواد را می ‌طلبد، که می‌ تواند به صرفه‌ جویی در هزینه‌ های خانه و محیط زیست کمک کند. به همین دلیل از سختی گیر ها استفاده می شود.

معایب سختی گیر

مصرف نمک: سختی ‌گیرها بر اساس تکنولوژی تبادل یون (رزین تبادل یونی) عمل می‌ کنند و برای انجام این فرآیند نیاز به نمک (سدیم) دارند. مصرف نمک ممکن است باعث افزایش مقدار سدیم (افزایش TDS) در آب شود که ممکن است مشکل ساز شود و سیستم را دچار مشکل کند.

هزینه نگهداری: سختی‌ گیرها هزینه نگهداری دارند که شامل تعویض سیلیس و رزین است.

حذف مواد معدنی مفید: سختی ‌گیرها تمامی املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب را حذف میکنند فلذا آب خروجی از آن فاقد املاح مفید برای انسان است و نمیتوان آب خروجی از آن را برای شرب استفاده کرد.

مزایا معایب
کاهش سختی آب هزینه نگهداری
افزایش عمر دستگاه‌ مصرف نمک
بهبود کیفیت آب حذف مواد معدنی مفید
کاهش مصرف مواد شوینده و صابون

سختی گیر به انگلیسی

سختی گیر به انگلیسیسختی گیر یکی از پرکاربرد ترین سیستم های تصفیه آب برای حذف کلسیم و منیزیم موجود در آب است. سختی گیر به انگلیسی water softner نامیده می شود. همچنین نرم کننده آب، سختی گیر صنعتی، سختی گیر رزینی، پکیج حذف سختی از دیگر نام های این محصول می باشد.

نحوه عملکرد سختی گیر آب

نحوه عملکرد سختی گیردر این روش، رزین‌ های خاصی به نام رزین ‌های تبادل یونی (رزین های کاتیونی) برای جذب یون ‌های کلسیم(ca) و منیزیم (mg) از آب استفاده می ‌شوند. این رزین ‌ها معمولاً با یون‌های سدیم (na) (یا در موارد دیگر، پتاسیم) پر شده ‌اند. وقتی آب از این رزین ‌ها می ‌گذرد، یون ‌های کلسیم و منیزیم جذب می ‌شوند و یون‌های سدیم (یا پتاسیم) آزاد می ‌شوند. (در واقع تبادل می شوند) این روش به مرور زمان باعث زیاد شدن یون‌ های سدیم یا پتاسیم در آب می ‌شود و به همین دلیل نیاز به احیا دوره‌ای رزین‌ دارد.

احیا سختی گیر؛ بکواش سختی گیر

احیا سختی گیر؛ بکواش سختی گیراحیا سختی‌ گیر یا نرم ‌سازی آب به معنای تنظیم میزان مواد معدنی در ستون سختی گیر است. این کار به منظور بهبود کیفیت آب و جلوگیری از مشکلات مرتبط با سختی گیر آب انجام می ‌شود. در اینجا دو روش متداول برای احیا سختی گیر آب ذکر می ‌شود که بسته به نوع رزین استفاده شده در ستون سختی گیر دارد.

احیا سختگیر با استفاده از سدیم کربنات و اسید سیتریک

مراحل اجرا احیا با استفاده از سدیم کربنات و اسید سیتریک:

مقدار مشخصی از سدیم کربنات و اسید سیتریک را به آب اضافه می ‌کنید. این مقدار باید بر اساس تحلیل شیمیایی آب (سختی آب – TH) و ظرفیت سختی گیر انجام میگیرد.

مخلوط را به خوبی همزن کرده تا مواد حل شوند.

به آرامی محلول احیا را را بر روی آب در حال مخلوط کردن بریزید تا سختی گیر آب احیا و بالانس مواد تنظیم شود.

نمونه‌های آب را تحلیل کنید تا اطمینان حاصل کنید که سختی گیری آب به میزان مطلوب تنظیم شده و دقیق کار انجام شده است.

احیا سختی گیر با استفاده از نمک سختی گیر

مراحل اجرا احیا سختی گیر با استفاده از نمک سختی گیر:

مقدار مناسبی از نمک سختی گیر (مانند سولفات کلسیم یا منگنز یا سدیم کلراید – نمک خوراکی) به آب اضافه کنید.

مخلوط را به خوبی همزن کرده تا نمک در آب حل شود.

محلول را به ستون اضافه کنید.

نمونه‌های آب را تحلیل کنید تا اطمینان حاصل شود که سختی گیری آب به میزان مطلوب تنظیم شده است.

هر یک از این روش‌ها نیازمند دقت و دانش در مورد تحلیل شیمیایی آب و تأثیر مواد شیمیایی بر ستون رزینی هستند. در صورتی که احیای سختی گیری آب به دلیل وجود مشکلات خاص در آب شما لازم باشد، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید که بدین منظور کارشناسان شرکت آب پاک سازان آماده ارائه خدمت می باشند.

رزین سختی گیر؛ انواع رزین سختی گیر

رزین سختی گیر؛ انواع رزین سختی گیررزین ‌های تصفیه آب (رزین سختی گیر) یا رزین ‌های تبادل یونی، گروهی از مواد شیمیایی هستند که برای حذف یون ‌های مخرب و مواد آلی رسوب گذار از آب استفاده می ‌شوند. این رزین ‌ها به صورت دانه ‌های ریز به شکل توده‌ های مختلف در دسترس هستند (دانه های کوچک طلایی رنگ – مانند دانه خاکشیر) و معمولاً در ستون های سختی گیر به منظور تصفیه آب و کاهش سختی مورد استفاده قرار می گیرند. رزین‌ سختی گیر در فرآیند های تصفیه آب و تصفیه فاضلاب بسیار کارا و موثر هستند. این رزین ‌ها می ‌توانند یون ‌های مخرب مانند یون ‌های سنگین (مثل سرب و کادمیوم)، یون ‌های مواد آلی، نمک ‌ها و سایر ترکیبات مخرب را از آب حذف کنند.

همچنین از رزین سختی گیر برای کاهش و تنظیم سختی آب و حذف موادی مانند کلسیم و مگنزیم موجود در آب استفاده کرد و به این ترتیب از تشکیل سنگ ‌های رسوبی جلوگیری کرد این فرایند به کاهش سختی آب یا سختی گیری معروف است. رزین های سختی گیر می ‌توانند از آب شور (آب با غلظت نمک بالا و TDS) را تصفیه و یون ‌های مخرب آن را حذف کرده و آب را قابل استفاده کنند. هر چند در این روش هزینه نگهداری و استهلاک رزین به شدت بالا می باشد و بهتر است از سیستم RO استفاده گردد. رزین های سختی گیر برای حذف مواد آلی در آب مورد استفاده قرار می گیرد ای رزین ها قادر به حذف مواد آلی مانند هیدرو کربن‌ ها، فنل ‌ها و سایر ترکیبات آلی از آب هستند. پس از رزین ‌های سختی گیر به طور گسترده در تصفیه و کاهش سختی آب آشامیدنی به منظور حذف مواد آلی و میکروب ‌ها استفاده می ‌شود.

رزین هایی که برای سختی گیر استفاده میشوند معمولا از این مدل هستند:

رزین کاتیونی برند پرولایت (PUROLITE)رزین کاتیونی برند پرولایت (PUROLITE) مدل C100

  • رزین کاتیونی برند پرولایت (PUROLITE) مدل C100E
  • رزین کاتیونی برند پرولایت (PUROLITE) مدل C100H
  • رزین کاتیونی برند پرولایت (PUROLITE) مدل PGW600
  • رزین کاتیونی برند پرولایت (PUROLITE) مدل C104 PLUS
  • رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT)رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT) مدل Amberjet
  • رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT) مدل Amberlite IRC
  • رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT) مدل Amberjet UP
  • رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT) مدل Amberlite IRN
  • رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT) مدل Amberlite XAD
  • رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT) مدل Amberlite CG-8
  • رزین کاتیونی برند دوپونت (DUPONT) مدل Ambersep 400 (Amberjet IRA 400)
  • و…

نحوه محاسبه سختی گیر

برای محاسبه سختی گیر با استفاده از رزین ‌های تبادل یونی، می ‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

گرین(G) = سختی آب (TH) بر حسب میلیگرم بر لیتر * مقدار مصرف (متر مکعب در روز – در صورت احیا ۲ الی ۳ روز و بیشتر ضرب کنید)*۱۵.۴۳۲

به عنوان مثال:

سختی آب: ۳۰۰ میلیگرم بر لیتر

مقدار مصرف: ۱۵۰ متر مکعب در شبانه روز

ظرفیت سختی گیر = ۳۰۰*۱۵۰*۱۵.۴۳۲

جواب: ۶۹۵ هزار گرین

شما میتوانید برای محاسبه سختی گیر خود از فرم زیر استفاده نمایید و یا با کارشناسان شرکت آب پاک سازان تماس بگیرید.

سختی گیر پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی

سختی گیر پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتیدر حالت عادی بهترین آب برای ورود به فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب صنعتی آبی است که فقط نمک (NACL) در آن باشد. این آیتم در دیتا شیت فیلتر ممبران صنعتی نیز آورده شده است. حال ما آبهایی داریم که به جز نمک املاحی مانند کلسیم و منیزیم هم در آن وجود دارد.

از این رو از سختی گیر رزینی در سیستم RO به عنوان پیش تصفیه (PRE-treatment) استفاه میگردد.

پیشنهاد میگردد برای استفاده از سختی گیر رزینی به عنوان پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی از دریافت مشاوره غافل نشوید.

سختی گیر دیگ بخار

در یک دیگ بخار یا بویلر سختی گیر یک سیستم برای حذف یون ‌های فلزات سنگین مانند کلسیم و منیزیم از آب استفاده می ‌شود. از مزایای استفاده از سختی ‌گیر در دیگ بخار عبور آب بدون رسوب و ذرات جامد به سیستم دیگ بخار است که باعث افزایش کارایی بویلر و کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات آن می ‌شود. همچنین، نصب سختی گیر تا حدی از فرسایش قطعات و لوله‌ ها ناشی از ایجاد رسوب جلوگیری می ‌کند.

پیشنهاد میگردد در انتخاب سختی گیر به عنوان سیستم اصلی برای تصفیه آب به جهت ورود و تامین آب دیگ بخار دفت نمایید زیرا سختی گیر فقط ۲ آیتم از تمام املاح موجود در اب را حذف میکند و بهتر است از RO استفاده گردد.

مقایسه سختی گیر با دستگاه تصفیه آب RO

مقایسه سختی گیر با دستگاه تصفیه آب ROسختی گیر و دستگاه تصفیه آب صنعتی (RO system) دو فناوری متفاوت برای تصفیه آب می ‌باشند و کاربرد های مختلفی دارند که در ادامه، این دو تکنولوژی را به صورت کامل مقایسه می ‌کنیم:

سختی گیر (water softner)

هدف اصلی سختی گیر

سختی گیر ها برای حذف یون‌ های فلزات سنگین مانند کلسیم و منیزیم از آب استفاده می ‌شوند تا آب نرم شود.

نحوه عملکرد سختی گیر

آب وارد ستون سختی گیر (رزین های تبادل یونی) می ‌شود و در آنجا با به وسیله تبادل یونی عمل تصفیه انجام میشود. این ماده جاذب جرم ‌های فلزی را به خود می‌کشد و آب را نرم می‌ کند.

کاربرد اصلی سختیگر

معمولاً در مصارف خانگی و صنعتی برای جلوگیری از ایجاد رسوبات کلسیم و منیزیم در لوله ‌ها و تجهیزات مانند دیگ بخار، بویلر، برج خنک کننده، کولینگ تاور و… استفاده می ‌شوند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی (سیستم RO)

هدف اصلی دستگاه تصفیه آب صنعتی (سیستم RO)

دستگاه‌ های تصفیه آب معمولاً برای حذف آلاینده ‌های مختلف از آب، از جمله املاح معدنی، باکتری‌ ها، ویروس ‌ها و ذرات معلق استفاده می‌ شوند.

عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی (سیستم RO)

این دستگاه ‌ها از فرایند اسمز معکوس (RO) استفاده می‌ کنند. در این فرآیند، آب تحت فشار به فیلتر ممبران صنعتی نیمه ‌نفوذ پذیر (نیمه تراوا) فرستاده می ‌شود. تنها آب اجازه عبور از ممبران را دارد و سایر املاح از آب جدا می شود که نهایتا TDS آب کاهش می یابد.

کاربرد اصلی دستگاه تصفیه آب صنعتی (سیستم RO)

در خانه ‌ها، تجهیزات کشاورزی مثل آب شیرین کن کشاورزی، آب ‌نما ها، و مکان ‌هایی که آب نیاز به تصفیه دارد، مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

نتیجه گیری نهایی:

اگر هدف شما حذف یون‌ های فلزی و کلیسم و منیزیم از آب باشد تا آب نرم شود، سختی گیر ها مناسب ‌تر هستند.

اگر نیاز به حذف آلاینده‌ ها و املاح موجود در آب باشد و کیفیت تصفیه بالاتری لازم باشد، دستگاه تصفیه آب RO گزینه‌ی بهتری است.

در برخی موارد، از هر دو تکنولوژی به صورت ترکیبی استفاده می ‌شود تا کیفیت آب بهتر شود.

نمک سختی گیر؛ مخزن نمک سختی گیر

نمک سختی گیرسدیم کلراید (Sodium Chloride) به عنوان یکی از مواد مورد استفاده برای احیای سختی گیری آب (سختی گیر رزینی) مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده (NACL – نمک سختی گیر) به عنوان یک منبع نمکی برای احیا سختی گیر آب استفاده می‌ شود.

مراحل استفاده از سدیم کلراید برای احیای سختی گیر آب به طور کلی به صورت زیر است:

  • ابتدا، تعیین کنید که ظرفیت سختی گیر نیاز چقدر است. این کار ممکن است بر اساس آزمایشات آب یا تحلیل شیمیایی آب انجام شود و یا می توان اطلاعات سختی گیر را از شرکت سازنده دریافت کرد.
  • مقدار مناسبی از سدیم کلراید (نمک سختی گیر) به آب اضافه کنید. معمولاً این مقدار به صورت وزنی به ازای هر لیتر آب تعیین می‌شود. دقیق ترین روش برای تعیین مقدار دقیق سدیم کلراید مورد نیاز، با تجربه یا با مشاوره یک متخصص شیمیایی انجام می‌ شود. (این کار توسط آزمایشی تحت عنوان bed valium انجام می گیرد. البته میزان نمک مورد نیاز برای سختی آب توسط شزکت سازنده باید ارائه گردد)
  • مخلوط را به خوبی مخلوط کرده و اجازه دهید تا سدیم کلراید به طور کامل در آب حل شود.
  • نمونه‌های آب پس از اضافه کردن سدیم کلراید را مجدداً تحلیل کنید تا از تأثیر اضافه کردن نمک بر سختی گیر آب اطلاع پیدا کنید. اگر نیاز دارید، مقدار بیشتری از سدیم کلراید را به آب اضافه کنید تا به عدد مطلوب برسید.

برای نگهداری از نمک سختی گیر از مخزنی تحت عنوان مخزن نمک استفاده می‌گردد.

به هر حال، به عنوان یک نکته مهم، قبل از استفاده از هر ماده شیمیایی برای احیای سختی گیر آب، بهتر است تحلیل دقیق تری از آب و شرایط خاص آب خودتان داشته باشید و از مشاوره تخصصی استفاده کنید تا روش مناسب را انتخاب کنید.

نصب و راه اندازی سختی گیر

نصب و راه اندازی سختی گیرنصب و راه ‌اندازی یک سیستم تصفیه آب سختی گیر رزینی (یا همان تبادل یونی) مراحلی پیچیده ای دارد که پیشنهاد میگردد از متخصص این زمینه استفاده شود.

در اینجا مراحل کلی برای نصب و راه‌ اندازی سیستم تصفیه آب سختی گیر رزینی اشاره کرده ایم:

مواد و ابزار مورد نیاز جهت نصب و راه اندازی سختی گیر:

سیستم تصفیه آب سختی گیر رزینی

لوله‌ و اتصالات UPVC یا جنس مرتبط

مخزن نمک

نمک مخصوص سختی گیر

ابزار ‌و تجهیزات نصب

مراحل نصب سختی گیر رزینی

نصب سختی گیرانتخاب مکان نصب

یک مکان مناسب برای نصب سیستم انتخاب کنید. این مکان باید به آب و برق دسترسی داشته باشد همچنین دارای تهویه مطبوع و سطح صاف باشد.

نصب مخزن نمک

مخزن نمک باید در نزدیکی سختی گیر قرار گیرد. به دقت دستور العمل تولید کننده سختی گیر را دنبال کنید تا موقعیت و اتصالات صحیح باشند در غیر این صورت سیستم به درستی کار نمی کند.

نصب لوله و اتصالات ورودی

لوله و اتصالات ترجیحا UPVC را برای اتصال به سیستم سختی گیر آب استفاده کنید. این لوله ‌ها باید به آب ورودی و خروجی سیستم متصل شوند.

اتصال به خطوط انتقال

سیستم سختی گیر را به خطوط آب و یا مخزن ذخیره آب متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ نشتی وجود ندارد.

نصب مخزن نمک

لوله‌هایی که از سیستم سختی گیر به مخزن نمک می ‌رسند را برش دهید و به دستگاه پاشش نمک وصل کنید.

تنظیم میزان تزریق نمک (اختیاری)

اگر دستگاه دارای تایمر است، تنظیمات مورد نیاز را اعمال کنید. در غیر این صورت دستی میزان تزریق نمک را کنترل کنید.

پر کردن مخزن نمک

مخزن نمک را با نمک مخصوص سختی گیر پر کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح نمک به حد مجاز رسیده باشد.

تست سیستم سختی گیر

سیستم را روشن کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ نشتی یا لیکیج و مشکلی وجود ندارد.

تنظیمات نهایی سیستم سختی گیر

اگر دستگاه دارای تایمر یا سایر تنظیمات است، آنها را تنظیم کنید.

آموزش استفاده از سختی گیر

آموزش بخش مهمی از خرید سختی گیر می باشد کخ سازنده سختی گیر ان را انجام دهدتا چگونه از سیستم استفاده کنید و چگونه مراقبت و نگهداری انجام گردد.

گارانتی و خدمات پس از فروش سختی گیر

گارانتی و خدمات پس از فروش سختی گیرواحد خدمات پس از فروش شرکت آب پاک سازان مسئولیت ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان، پس از خرید سختی گیر را دارد. این واحد تحت عنوان امداد تصفیه به ارائه پشتیبانی فنی، تعمیرات، نگهداری و مشاوره مرتبط با محصولات سختی گیر می ‌پردازد. هدف این واحد ارتقاء رضایت مشتریان، افزایش عمر مفید محصولات و بهبود کارایی آن هاست. این خدمات ممکن است شامل تعمیرات تضمینی و غیر تضمینی، آموزش استفاده، نگهداری منظم و به روز رسانی ‌های نرم ‌افزاری و سخت افزاری باشد. واحد خدمات پس از فروش ارتباط مستمر با مشتریان را حفظ کرده و می ‌تواند به ترقی و توسعه محصولات و خدمات شرکت نیز کمک کند. از این رو برای شما عزیزان به عنوان خریدار شرکتی با داشتن چنین واحدی باید اعمیت بالایی داشته باشد.

سختی گیر پلاستیکی؛ سختی گیر FRP

سختی گیر پلاستیکی؛ سختی گیر FRPسختی گیر اجزا مختلفی دارد که میتوان به رزین، مخزن نمک، مخزن رزینی، شیر سختی گیر و … اشاره کرد. اگر در سختی گیر از مخزن FRP یا فایبرگلاس به جای مخازن فلزی و یا استیل استفاده شود به آن سختی گیر پلاستیکی یا سختی گیر FRP می گویند. دلیل عمده این کار کاهش قیمت پکیج سختی گیر بوده و دلیل دوم آن به دلیل جنس مخزن FRP این مخازن پوسیدگی و زنگ زدگی ندارند.

سختی گیر اتوماتیک

سختی گیر اتوماتیکهمان طور که قبلا عرض کردیم سختی گیر اجزا مختلفی دارد که میتوان به رزین، مخزن نمک، مخزن رزینی، شیر سختی گیر و … اشاره کرد. حال اگر سختی گیر از شیر اتوماتیک و یا سیستم کنترلی اتوماتیک استفاده کند آن دستگاه سختی گیر اتوماتیک نام دارد. سختی گیر اتوماتیک برای کنترل دستگاه بدون نیاز به اپراتور و کاهش هزینه می باشد از طرفی تمامی شستشو ها و احیا رزین نیز اتوماتیک صورت می گیرد. البته که سختی گیر اتوماتیک دلیل بر حذف صد در صدی اپراتور نیست.

اجزا تشکیل دهنده سختی گیر

اجزا تشکیل دهنده سختی گیردستگاه سختی گیر رزینی معمولاً از اجزا و تجهیزات زیر تشکیل می شوند:

مخزن رزین: این مخزن در واقع محوظه ای برای نگهداری رزین ‌های مخصوص سختی گیر است که برای جذب یون ‌ها و مواد معدنی از آب استفاده می ‌شوند. رزین ‌ها شکلی همچون دانه ‌های کوچک طلایی رنگ دارند.

مخزن نمک (brine tank): این مخزن شامل نمک (معمولاً نمک خالص سدیم کلراید – nacl) است که برای احیا رزین ‌ها از یون‌ های جذب شده به کار می ‌رود.

بخش کنترل: این قسمت برای کنترل عملیات دستگاه است و عملکرد تبادل یون را به تنظیمات مورد نظر کاربر بر اساس سطح سختی آب تنظیم می‌ کند. که معمولا سختی گیر های اتوماتیک با ظرفیت بالا دارند.

لوله و اتصالات سختی گیر: لوله ‌ها برای جریان آب و نمک بین مخازن و واحد کنترل استفاده می ‌شوند.

شیر سختی گیر: شیر سختی گیر معمولا دستی و یا اتوماتیک است که هر کدام انواع مختلفی دارند.

انواع شیر سختی گیر

شیر سختی گیر وسیله ای است برای کنترل جریان آب در مسیر و هدایت آن، همچنین برای احیا رزین و بستن جریان از آن استفاده می شود. شیر سختی گیر انواع مختلفی دارد ک به مهم ترین آن ها می پردازیم:

ردیف شرح کاربرد شیر سختی گیر سایز شیر سختی گیر دبی شیر سختی گیر
۱ شیر دستی سختی گیر دستگاه سختی گیر ۴/۳ اینچ ۲ (m3/h)
۲ شیر دستی سختی گیر دستگاه سختی گیر ۱ اینچ ۴ (m3/h)
۳ شیر دستی سختی گیر دستگاه سختی گیر ۲ اینچ ۱۰ (m3/h)
۴ شیر اتومات سختی گیر دستگاه سختی گیر ۴/۳ اینچ ۲ (m3/h)
۵ شیر اتومات سختی گیر دستگاه سختی گیر ۱ اینچ ۴ (m3/h)
۶ شیر اتومات سختی گیر دستگاه سختی گیر ۲ اینچ ۱۰ (m3/h)
۷ شیر اتومات سختی گیر دستگاه سختی گیر ۴ اینچ ۴۱ (m3/h)
۸ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۴/۳ اینچ ۲ (m3/h)
۹ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۱ اینچ ۱۰ (m3/h)
۱۰ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۴/۱ ۱ اینچ ۱۲ (m3/h)
۱۱ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۲/۱ ۱ اینچ ۱۵ (m3/h)
۱۲ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۲ اینچ ۲۱ (m3/h)
۱۳ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۲/۱ ۲ اینچ ۲۷ (m3/h)
۱۴ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۳ اینچ ۳۵ (m3/h)
۱۵ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر ۴ اینچ ۴۱ (m3/h)
۱۶ سولو ولو (شیر سه حالته سختی گیر) دستگاه سختی گیر بیشتر از ۴ اینچ

نحوه نگهداری و تعمیر سختی گیر

دستگاه سختی گیر یا نرم کننده آب رزینی (سیستم های تبادل یونی رزینی) یک تجهیز و ابزار مهم در صنعت به حساب می آیند. سختی گیر ها برای افزایش عمر مفید و کارایی تجهیزات مورد استفاده صنعت، نگهداری و تعمیر منظم آنها بسیار مهم است. در ادامه نحوه نگهداری و تعمیر سختی گیر رزینی را توضیح خواهیم داد:

نگهداری سختی گیر رزینی

بررسی روزانه: سیستم نرم کننده آب رزینی را به صورت روزانه بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ نشتی (لیکیج) یا مشکل دیگری وجود ندارد. این کار از پیش آمدن مشکلات دیگر برای سختی گیر جلوگیری می کند.

برسی سطح نمک: اغلب نرم کننده ‌های آب رزینی نیاز به تزریق نمک برای احیا داشته و سطح نمک در آن ها باید در مرز های مشخصی باشد. سطح نمک را به طور دوره‌ ای بررسی کنید و در صورت نیاز نمک اضافه کنید.

برسی میزان جریان آب: میزان جریان آب (flow) از طریق دستگاه سختی گیر نیز مهم است. اگر جریان آب کاهش یافته یا متوقف شده است، احتمالاً دستگاه سختی گیر نیاز به شستشو (احیا – رینس – RINSE) دارد.

شستشو (رینس): در مدت ‌های معین (دوره های پریودی)، بسته به میزان استفاده و سختی آب، دستگاه سختی گیر باید شستشو (رینس) شود. این کار معمولاً به وسیله سیستم کنترلی انجام می ‌شود.

تعمیر سختی گیر رزینی:

رفع نشتی سختی گیر: در صورت شناسایی نشتی آب در سیستم نرم کننده رزینی، ابتدا نشتی را برطرف کنید. این کار می ‌تواند با استفاده از تعویض قطعات، تعمیر آن یا استفاده از چسب مخصوص مناسب صورت گیرد.

تعویض رزین: رزین ‌های موجود در سختی گیر به مرور زمان اشباع می ‌شوند و نیاز به تعویض دارند. تعویض رزین ‌ها بسته به شرایط و مقدار استفاده، ممکن است هر ۳ تا ۵ سال یا بیشتر انجام شود.

نگهداری و تعمیر منظم سختی گیر رزینی می ‌تواند عمر مفید و کارایی آن را بهبود بخشد و از مشکلات ناخواسته جلوگیری کند. همچنین، به دقت دستور العمل ‌های تولید کننده سختی گیر دفت کنید تا از اجرای صحیح تعمیر و نگهداری سیستم مطلع شوید.

کیت سختی گیر

کیت سختی گیرکیت سختی گیر تصفیه آب رزینی ابزار هایی هستند که برای اندازه‌ گیری سختی آب مورد استفاده قرار می‌ گیرند. سختی آب به مقدار مواد معدنی مختلف مانند کلسیم و منیزیم در آب اشاره دارد و اندازه‌گیری آن مهم است زیرا می‌تواند تأثیرات مختلفی بر کیفیت آب و دستگاه ‌ها و تجهیزات همچنین سیستم های تصفیه آب داشته باشد.

کیت سختی گیرد معمولاً شامل تست ‌ها و ترکیبات شیمیایی هستند که با افزودن آنها به نمونه آب (نمونه شاهد)، تغییر رنگ یا تغییرات دیگر در آن رخ می دهد، و از این طریق می ‌توان سختی آب را اندازه‌ گیری کرد. این تست ‌ها به کمک تغییرات شیمیایی که با مواد معدنی در آب ایجاد می ‌شود، سختی آب را به واحد های اندازه ‌گیری مناسب تبدیل می ‌کنند. نتیجه این تست معمولاً به میلی‌گرم بر لیتر (mg/l) یا قسمت در میلیون (ppm) اعلام می ‌شود.

این کیت ‌ها به عنوان یک ابزار مهم برای مانیتورینگ (اندازه گیری) کیفیت آب در محیط ‌های مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

طراحی و تولید سختی گیر؛ تولید کننده سختی گیر

طراحی و تولید سختی گیرشرکت آب پاک سازان یک شرکت متخصص و دانش بنیان در زمینه طراحی و تولید سختی گیر های رزینی می ‌باشد. این دستگاه ‌ها به عنوان قسمتی اساسی در سیستم ‌های تصفیه آب و نرم کننده آب مورد استفاده قرار می ‌گیرند. وظیفه آن ها تبادل یون‌ ها در آب است که باعث نرم شدن آب و حذف مواد معدنی اضافی می ‌شود. شرکت آب پاک سازان سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی با تجربه و تخصص خود، تلاش می ‌کند تا سختی گیر های رزینی با کیفیت و بهره‌ور بالا تولید کرده و نیاز های مشتریان را در زمینه تصفیه آب به بهترین شکل ممکن برطرف کند.

طول عمر سختی گیر

طول عمر یک سختی گیر آب رزینی به عوامل متعددی بستگی دارد که به مهم ترین آن ها می پردازیم:

کیفیت تجهیزات و مواد ساخت: در صورتی که ستگاه با کیفیت بالا ساخته شده باشد و استاندارد های ساخت سختی گیر در آن رعایت شده باشد معمولاً سختی گیر دارای عمر مفید بیشتری است.

مراقبت و نگهداری سختی گیر: نحوه نگهداری و تعمیرات دوره‌ ای دستگاه تأثیر زیادی بر طول عمر آن دارد. استفاده از نمک مناسب جهت احیا و انجام شستشو های دوره ‌ای رزین (احیا به موقع رزین) نیز می ‌تواند عمر دستگاه را افزایش دهد.

سختی آب: سختی آب منطقه محل استفاده و نثب دستگاه سختی گیر نیز بر طول عمر دستگاه تأثیر دارد. آب ‌هایی با سطح سختی بالا ممکن است بیشترین تأثیر را بر روی عمر رزین داشته باشند.

استفاده صحیح از سختی گیر: استفاده صحیح از دستگاه و رعایت توصیه‌ های تولید کننده نیز بر طول عمر دستگاه تأثیر می‌ گذارد.

احیا به موقع: احیا به موقع رزین اهمیت بالایی در طول عمر آن دارد.

به طور کلی، دستگاه‌ های نرم‌کننده آب رزینی ممکن است حدود ۱۰ تا ۲۰ سال یا حتی بیشتر دوام داشته باشند، اما این مدت زمان ممکن است بسته به عوامل فوق متغیر باشد. توصیه می ‌شود توصیه ‌ها و راهنما های تولید کننده را بررسی کرده و نگهداری دوره ‌ای دستگاه را به دقت انجام دهید.

مدت زمان احیا سختی گیر

مدت زمان مورد نیاز برای احیا یا شارژ مجدد رزین در دستگاه سختی گیر بستگی به میزان و نوع استفاده از دستگاه، نوع رزین مورد استفاده و تنظیمات دستگاه دارد. معمولاً در بیشتر موارد، فرآیند احیا رزین به صورت خودکار توسط دستگاه نرم کننده آب انجام می ‌شود. این فرآیند به طور متوسط هر روز تا دو هفته یا حتی بیشتر انجام می ‌شود. این زمان ممکن است بسته به شرایط مختلف متغیر باشد. معمولا مدت زمان احیا سختی گیر توسط خریدار و طراح سختی گیر هنگام خرید مشخص می گردد.

حجم رزین سختی گیر

حجم رزین در دستگاه سختی گیر بسته به ظرفیت دستگاه دارد که در جدول زیر حجم رزین آورده شده است.

ردیف ظرفیت رزین حجم رزین
۱ ۳۰ هزار گرین ۲۵ لیتر
۲ ۶۰ هزار گرین ۵۰ لیتر
۳ ۹۰ هزار گرین ۷۵ لیتر
۴ ۱۲۰ هزار گرین ۱۰۰ لیتر
۵ ۱۵۰ هزار گرین ۱۲۵ لیتر
۶ ۱۸۰ هزار گرین ۱۵۰ لیتر
۷ ۲۰۰ هزار گرین ۱۷۵ لیتر
۸ ۲۵۰ هزار گرین ۲۲۵ لیتر
۹ ۲۷۰ هزار گرین ۲۵۰ لیتر
۱۰ ۳۰۰ هزار گرین ۲۷۵ لیتر
۱۱ ۳۶۰ هزار گرین ۳۲۵ لیتر
۱۲ ۴۰۰ هزار گرین ۳۵۰ لیتر
۱۳ ۴۵۰ هزار گرین ۴۰۰ لیتر
۱۴ ۵۰۰ هزار گرین ۴۵۰ لیتر
۱۵ ۶۰۰ هزار گرین ۵۵۰ لیتر
۱۶ ۷۵۰ هزار گرین ۷۰۰ لیتر
۱۷ ۹۰۰ هزار گرین ۸۲۵ لیتر
۱۸ ۱ میلیون گرین ۹۵۰ لیتر
۱۹ ظرفیت بالا تر

مواد احیا سختی گیر

مواد احیا سختی گیرمواد مورد نیاز برای احیا یا شارژ مجدد رزین در دستگاه سختی گیر آب عموماً شامل نمک ‌های مناسب برای فرآیند تبادل یونی آب می ‌شود. این نمک ‌ها به عنوان “نمک‌های رزینی” یا “نمک‌های شارژ کننده” شناخته می ‌شوند و عموماً متشکل از سدیم کلراید (NACL) است. این نمک ‌ها برای بازسازی قدرت تبادل یونی رزین در دستگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مواد مورد نیاز برای این فرآیند به صورت کیت‌ هایی از سوی تولید کنندگان دستگاه‌ های نرم کننده آب عرضه می ‌شوند و بسته به نوع دستگاه و مدل آن ممکن است تفاوت داشته باشد. برای اطلاعات دقیق تر و خرید مواد احیا رزین، به دفترچه راهنمای دستگاه خود یا توصیه ‌های تولید کننده مراجعه کنید.

فرق سختی گیر اتوماتیک و سختی گیر دستی؟

تفاوت سختی گیر اتوماتیک با سختی گیر دستی در کارایی نیست. بلکه تفاوت در انجام کار آن است که احیا در سختی گیر اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور صورت می گیرد ولی در سختی گیر دستی نیاز به اپراتور و نیروی انسانی است.

آیا سختی گیر نیاز به اپراتور دارد؟

بله- هر دستگاهی حتی اتوماتیک ترین آن نیاز به اپراتور دارد و نمی توان به صورت کامل دستگاه را رها کرد. سختی گیر نیز حتی در نوع اتوماتیک برای چکاپ سلامت دستگاه نیاز به اپراتور دارد.

فرق سختی گیر آهنی و پلاستیکی؟

تفاوت این دو نوع سختی گیر در محفظه ای است که رزین در آن قرار میگیرد. نوع آهنی که سختی گیر آهنی نام دارد محظه آن فلزی ST37 – A516 و یا استنلس استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ می باشد. در صورتی که سختی گیر پلاستیکی محفظه نگدارنده رزین از جنس فایبر گلاس یا FRP می باشد.

خطا های سختی گیر تصفیه آب؟

خطاهایی که در سیستم سختی گیر رخ میدهد معمولا عدم کاهش سختی آب می باشد که نیاز به فرد متخصص برای رفع این ایراد دارد.

آیا نصب سختی گیر به تنهایی تمام مشکلات را بر طرف می کند؟

خیر – زیرا در آب فقط املاح کلسیم و منیزم وجود ندارد و املاحی مانند سدیم، پتاسیم، سولفات و غیره نیز هست که برای حذف تمام این املاح باید از دستگاه تصفیه آب صنعتی (RO) استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *