آب شیرین کن کشاورزی چیست؟

آب شیرین کن کشاورزی همان سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس است که با کاهش شوری آب و املاح مضر، برای تولید آب مناسب کشاورزی از آن بهره میبریم.

آب شیرین کن کشاورزیدر کشاورزی صنعتی یا Industrial Agriculture چند اصل بنیادین و اساسی وجود دارد:

  • مدیریت بهره برداری بهینه از منابع آبی
  • تسلط بر علم خاک شناسی
  • انتخاب محصول مناسب جهت کشت
  • استفاده از آب شیرین کن کشاورزی یا agricultural water treatment system

توجه به این اصول علاوه بر اینکه منجر به بازدهی و راندمان بالا و کاهش هزینه ها در کشاورزی صنعتی و همچین تامین نیاز مصرف کننده می‌شود، سود بالایی را نیز برای کشاورز رقم خواهد زد. افزایش جمعیت موجب بالا رفتن میزان درخواست و نیاز جوامع شده و از طرفی صادراتی بودن محصولات کشاورزی موجب گردیده تا کشاورزان برای به حداکثر رساندن بازدهی و تولید محصولی با کیفیت، بر رعایت این اصول تاکید و البته توجه بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. یکی از ارکانی که در کشاورزی صنعتی منجر به تولید محصول با کیفیت و استاندارد جهانی می‌شود، کیفیت آب مورد استفاده در کشت محصولات کشاورزی است. از همین رو، کشاورزان برای تامین آب با کیفیت و مناسب کشت و عاری از املاح مضر برای محصولات، به دستگاه آب شیرین کن کشاورزی روی آورده اند. بهبود کیفیت آب در کشورهای آمریکا، عربستان صعودی، امارات متحده عربی، قطر و کویت از سال ها پیش برنامه ریزی و اجرا شده است و هم اکنون بزرگترین دستگاه‌ تصفیه آب دریایی و تبدیل آن به آب قابل شرب و مناسب برای کشاورزی متعلق به این کشورهاست.

خوشبختانه متخصصان ایرانی در صنعت آب نیز با استفاده از فناوری مهندسی معکوس پیشرفت‌های چشمگیری در این صنعت داشته‌اند و هم اکنون قادر به ساخت دستگاه‌های آب شیرین کن کشاورزی و دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت‌های بالا و نیز ساخت انواع مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی، ضد رسوب و آنتی اسکالانت هستند.

کاربرد و اهمیت دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی

کاربرد آب شیرین کن کشاورزیصنایع وابسته به کشاورزی از این صنعت به عنوان صنعت مادر یاد می‌کنند؛ چون کشاورزی پایه و اساس بسیاری از صنایع غذایی، دارویی و حتی ساخت سموم و آفت کش ها است. در نتیجه آبی که در کشاورزی استفاده می‌شود در تمام صنایع وابسته به آن، تاثیرگذار است. آبی که ما در صنعت کشاورزی از آن استفاده می‌کنیم از طریق روش‌های زیر قابل تامین است:

  • آب لوله کشی شهری قابل شرب
  • حقابه دولتی
  • آب دریا (تصفیه شده با آب شیرین کن های دریایی)
  • آب چاه یا سفره های آب زیرزمینی
  • آب های جاری و سطحی زمین
  • آب شیرین کن کشاورزی

تمامی این منابع آبی، تی دی اسی بین ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ پی پی ام دارند. به همین دلیل استفاده از آب شیرین کن صنعتی برای کشت محصولات کشاورزی و تولید محصول با کیفیت، حذف شوری آب و کاهش TDS آن و همچنین کاهش هدایت الکتریکی (EC) آب امری ضروریست.

نکات مهم پیش از خرید دستگاه تصفیه آب کشاورزی

نکات مهم پیش از خرید دستگاه آب شیرین کن کشاورزیقبل از خرید آب شیرین کن کشاورزی باید به نکاتی توجه داشته باشید که علاوه بر افزایش آگاهی شما از عملکرد این نوع سیستم ها، بتوانید دستگاهی تهیه کنید که نیازهایتان را به طور کامل بر طرف کند. ظرفیت دستگاه، نوع محصول، وضعیت و نوع آب مورد استفاده و موارد مشابه، نکاتی هستند که باید پیش از اینکه تصمیم به خرید بگیرید، از آنها اطلاع داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • ارائه گزارش آنالیز آب به شرکت طراح و سازنده سیستم تصفیه آب (شما میتوانید با ارائه نمونه آب به آزمایشگاه آب و خاک، آنالیز آب را دریافت کنید). متاسفانه تعداد زیادی از خریداران و کشاورزان برای تهیه سیستم های RO، از تهیه گزارش آنالیز آب غفلت می‌کنند که این باعث می‌شود سیستم تصفیه آب، کارایی مد نظر را نداشته باشد. (هزینه این آزمایش کمتر از ۲ میلیون تومان است که در مقایسه با قیمت آب شیرین کن و اهمیت آنالیز آب هزینه بسیار کمی دارد)
  • تعیین ظرفیت دستگاه و حجم آب مورد نیاز زمین کشاورزی بسیار مهم است. خیلی از کشاورزان به اشتباه آب ورودی به زمین را به عنوان آب مورد نیاز مزرعه یا گلخانه معرفی می‌کنند. باید توجه داشت که بخشی از آب ورودی به سیستم RO تبدیل به پساب می‌شود.
  • بررسی مشخصات فنی دستگاه از موارد مهم و دارای اهمیت در خرید آب شیرین کن کشاورزی می‌باشد. مشخصات فنی دقیق دستگاه تصفیه آب باید بعد از طی کردن دو مرحله بالا، یعنی آنالیز آب و تعیین ظرفیت دستگاه و حجم آب مورد نیاز بررسی شود. مشخصات فنی دستگاه شامل متریال، برند، کشور سازنده، اصلی یا فیک بودن قطعات و موارد مشابه همگی باید مورد بررسی قرار گیرند.
  • بررسی رزومه شرکت سازنده و طراح دستگاه تصفیه آب و پروژه های انجام شده و رضایت مشتری های قبلی و کشاورزانی که قبلا با آن شرکت کار کرده اند؛ داشتن واحد خدمات پس از فروش با هدف ارائه خدمات نگهداری و تعمیر و نصب، از مهمترین مشخصه های یک شرکت متعهد در حوزه ساخت و طراحی سیستم‌های تصفیه آب است.

هر چند اطلاع داشتن از این نکات مفید و ضروری است، اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که پیش از خرید دستگاه تصفیه آب کشاورزی، از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید. تیم مشاوران شرکت آب پاک سازان آماده است تا مشاوره های لازم را در این خصوص به شما ارائه کند.

قیمت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی

قیمت آب شیرین کن کشاورزیبرای دریافت قیمت آب شیرین کن کشاورزی ابتدا گزارش آنالیز آب را تهیه کرده، سپس ظرفیت دستگاه را از جدول زیر انتخاب نمایید:

ردیف شرح قیمت
۱ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۵ متر مکعب در شبانه روز جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

۱۵۱۶ ۹۱۳۰ ۰۲۱

۰۹۱۶۶۹۱۵۰۹۰

۲ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۱۰ متر مکعب در شبانه روز
۳ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۲۴ متر مکعب در شبانه روز
۴ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۲۵ متر مکعب در شبانه روز
۵ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۵۰ متر مکعب در شبانه روز
۶ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۱۰۰ متر مکعب در شبانه روز
۷ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب در شبانه روز
۸ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۲۲۵ متر مکعب در شبانه روز
۹ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۳۰۰ متر مکعب در شبانه روز
۱۰ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۴۰۰ متر مکعب در شبانه روز
۱۱ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز
۱۲ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۶۰۰ متر مکعب در شبانه روز
۱۳ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۷۵۰ متر مکعب در شبانه روز
۱۴ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت ۱۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز
۱۵ دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی به ظرفیت بالا تر از ۱۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز

قیمت فیلتر دستگاه تصفیه آب کشاورزی

قیمت فیلتر دستگاه تصفیه آب کشاورزیدر صنعت کشاورزی برای تصفیه و شیرین کردن آب چند روش و سبک متفاوت وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

  • فیلتر شنی
  • آب شیرین کن
  • فیلتر های حذف گل
  • فیلتر حذف ذرات معلق و کدورت
  • و غیره

تمام این موارد قیمت های متفاوتی دارند و نمی توان قیمت را به صورت دقیق اعلام کرد ولی میتوان به ترتیب قیمت ها را از گران به ارزان طبقه بندی کرد.

فیلتر ممبران صنعتی برای آب شیرین کن کشاورزی > کربن فیلتر کربنی > سیلیس دانه بندی شده فیلتر شنی > فیلتر کارتریج

هزینه تعمیر و نگهداری تصفیه آب کشاورزی

هزینه تعمیر و نگهداری آب شیرین کن کشاورزیاز مهمترین نکاتی که پیش از خرید آب شیرین کن کشاورزی باید به آن توجه داشت، هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه است. هزینه نگهداری یک سیستم RO کشاورزی، صرفا پولی نیست که برای قطعات و تجهیزات آن پرداخت می‌شود؛ وقت و انرژی صرف شده برای نگهداری سیستم هم جزئی از هزینه‌ها به شمار می‌آید. در جدول زیر تمامی هزینه‌های مورد نیاز برای نگهداری آب شیرین کن کشاورزی با ظرفیت ۲ متر مکعب در ساعت ( ۵۰ متر مکعب در شبانه روز) را به صورت دقیق محاسبه و درج کرده ایم. لازم است بدانید به این دلیل دستگاه آب شیرین کن کشاورزی با ظرفیت ۵۰ متر مکعب مبنای هزینه نگهداری قرار داده شده، چون این مدل پر فروش بوده و کاربرد زیادی در باغ‌های با مساحت کم و گلخانه ها دارد.

ردیف شرح هزینه بازه زمانی قیمت به ازای هر روز
۱ تزریق آنتی اسکالانت – ضد رسوب ممبران روزانه ۱۲۰.۰۰۰ ریال
۲ تعویض فیلتر های کارتریج ماهانه ۵۷.۰۰۰ ریال
۳ CIP یا اسید شویی ممبران صنعتی سه ماه یک بار ۳۶۸.۰۰۰ ریال
۴ تعویض سیلیس ۲۴ ماه یک بار ۳۵.۰۰۰ ریال
۵ تعویض کربن ۲۴ ماه یک بار ۱۵۰.۰۰۰ ریال
۶ تعویض ممبران صنعتی ۸ اینچ ۴۸ ماه یک بار ۴۱۰.۰۰۰ ریال
۷ جمع کل ۱.۱۴۰.۰۰۰ ریال

با توجه به جدول فوق، مبلغ کل برای نگهداری از دستگاه تصفیه آب کشاورزی با ظرفیت ۵۰ متر مکعب در شبانه روز، صد و چهارده هزار تومان برای یک روز است. این در حالیست که خرید آب شیرین تصفیه شده مطابق نرخ دولتی، ۱۹،۵۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب می‌باشد. با انجام یک حساب ساده متوجه خواهید شد که کشاورز برای تهیه آب شیرین، باید روزانه ۱ میلیون تومان هزینه پرداخت کند! در صورتی که تنها با داشتن آب شیرین کن کشاورزی، این مبلغ به حدود یک دهم و حتی کمتر می‌رسد.

توجه داشته باشید که در حالت اول یعنی خرید آب شیرین با نرخ دولتی، هزینه انتقال آب را هم باید به مبلغ نهایی اضافه کنید. پس می‌توان نتیجه گرفت که داشتن آب شیرین کن کشاورزی بسیار به صرفه تر و با دردسر و زحمت کمتری همراه خواهد بود.

مزایا و معایب آب شیرین کن کشاورزی

مزایا و معایب آب شیرین کن کشاورزیدر جدول زیر به صورت خلاصه و مختصر به مزایا و معایب آب شیرین کن کشاورزی اشاره کرده‌ایم:

مزایای آب شیرین کن کشاورزی معایب آب شیرین کن کشاورزی
تهیه آب تصفیه استاندارد کشاورزی هزینه اولیه بالا
هزینه نگهداری ناچیز نیاز به اپراتور
عملکرد سریع در تولید آب پساب
امکان کشت تمامی محصولات با بازه TDS مختلف
تولید آب عاری از میکروب
عدم رسوب در خط آبیاری قطره ای
میزان اسیدیته و Ph آب مشخص
فضای کمی را جهت نصب
خروجی آب به صورت دبی ثابت قابل تنظیم

دستگاه تصفیه آب دریا برای کشاورزی

دستگاه تصفیه آب دریا برای کشاورزیبرداشت بی رویه از منابع آب، خشکسالی و کاهش باران از عمده عواملی هستند که ما را مجاب می‌کند تا از منبع نامحدود آب دریا برای کشاورزی استفاده کنیم. البته با وجود غلظت بسیار بالای املاح آب دریا و شوری آن، استفاده از آب دریا برای کشاورزی زمانی فراهم خواهد شد که فرآیندهای لازم جهت شیرین سازی و تبدیل آب دریا به آب مناسب برای کشاورزی انجام شود. این فرآیند بوسیله دستگاه آب شیرین کن دریایی امکانپذیر است؛ روشی کارآمد با بازدهی بالا و البته مقرون به صرفه که کشاورزان مناطق جنوبی کشور از جمله استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برای کشت محصولات کشاورزی از آن بهره می‌برند.

دستگاه تصفیه آب چاه کشاورزی

دستگاه تصفیه آب چاه برای کشاورزیآب شور چاه که با عنوان آب تلخ یا Brakish Water نیز شناخته می شود دارای املاح زیاد، یون های کربنات کلسیم و غلظت بالای نمک است. برای مصارف کشاورزی شوری آب چاه باید از طریق سیستم های تصفیه آب کشاورزی (RO System) کاهش یابد که این کار به وسیله دستگاه تصفیه آب نیمه دریایی صورت می‌پذیرد.

دستگاه تصفیه آب استخر کشاورزی

دستگاه تصفیه آب استخر کشاورزیاستخرهای کشاورزی در انواع گوناگون و با متریال مختلفی ساخته می‌شوند. برخی از  انواع استخر آب کشاورزی عبارتند از:

  • استخر فایبر گلاس
  • استخر پیش ساخته پیچ و مهره
  • استخر ژئو ممبران
  • استخر یکپارچه
  • استخر بتنی

استخر بتنی را می‌توان درون زمین یا روی سطح زمین احداث کرد. در این نوع استخر رشد و جذب جلبلک وجود دارد. آب برداشت شده از چاه، دریا و حقابه همگی باید قبل از ورود به سیستم تصفیه آب کشاورزی در استخر ذخیره شده و بعد از آن به دستگاه تصفیه آب منتقل شوند. بعد از سیستم فیلتراسیون آب کشاورزی نیز از مخزن و استخر برای نگهداری و ذخیره آب تصفیه شده استفاده می شود.

استاندارد آب کشاورزی

استاندارد آب کشاورزیدر کشاورزی آب با کیفیت یک عامل موثر در افزایش راندمان تولید و رشد بهتر محصولات به شمار می‌‌آید. اما همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، با توجه به مشکلاتی مانند خشکسالی، کاهش میزان بارش‌ ها و محدودیت در منابع آبی، در سال‌های اخیر شاهد افت کیفیت آب کشاورزی هستیم. یکی از عواملی که به صورت مستقیم بر کیفیت آب کشاورزی تأثیر می‌گذارد، میزان TDS آن است. رشد گیاه کشت شده در گلخانه یا مزرعه با میزان نمک محلول در آب و همچنین شوری خاک رابطه مستقیم دارد. در نتیجه سطح کیفیت محصولات کشاورزی را می‌توان با میزان سختی آب مرتبط دانست. آب جلبکی، آب اسیدی، آب دارای PH بالا، میزان TDS، کدورت و شوری آب از جمله عوامل موثر بر کیفیت آب کشاورزی هستند که در صورت ناترازی و عدم کنترل، می‌توانند تأثیر منفی روی محصول نهایی داشته باشند. مواد معدنی و آلی موجود در آب موجب تضعیف خاک می‌شوند و به مرور زمان منافذ خاک را مسدود می‌کنند؛ این اتفاق سبب می‌شود که آب به تمامی قسمت‌های گیاه نرسیده و نتایجی مانند پوسته پوسته شدن بذر، خفه شدن محصول و افزایش علف هرز را در پی خواهد داشت.

جدول زیر استاندارد آب کشاورزی در بالاترین حالت ممکن را نشان می‌دهد:

ردیف پارامتر واحد مقدار توضیحات
۱ آهن میلی گرم بر لیتر ۵۰۰۰
۲ پالادیم میلی گرم بر لیتر ۵۰۰۰
۳ آلومینیم میلی گرم بر لیتر ۵۰۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۴ لیتیم میلی گرم بر لیتر ۲۵۰۰
۵ روی میلی گرم بر لیتر ۲۰۰۰
۶ فلوئور میلی گرم بر لیتر ۱۰۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۷ منگنز میلی گرم بر لیتر ۲۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۸ مس میلی گرم بر لیتر ۲۰۰
۹ نیکل میلی گرم بر لیتر ۲۰۰
۱۰ آرسنیک میلی گرم بر لیتر ۲۰۰
۱۱ بریلیم میلی گرم بر لیتر ۱۰۰
۱۲ کروم میلی گرم بر لیتر ۱۰۰
۱۳ وانادیم میلی گرم بر لیتر ۱۰۰
۱۴ کبالت میلی گرم بر لیتر ۵۰
۱۵ نیتروژن نیتراتی میلی گرم بر لیتر ۳۰
۱۶ سلنیم میلی گرم بر لیتر ۲۰
۱۷ مولیبدن میلی گرم بر لیتر ۱۰
۱۸ کادمیم میلی گرم بر لیتر ۱۰
۱۹ بر میلی گرم بر لیتر ۳
۲۰ هدایت الکتریکی میلی گرم بر لیتر ۳۰۰۰

TDS آب محصولات کشاورزی

TDS آب محصولات کشاورزیبسیاری از کشاورزان و فعالان صنعت کشاورزی از میزان TDS آب مورد استفاده برای محصول مورد نظر کشت، اطلاع چندانی ندارند و یا قبل از خرید دستگاه تصفیه آب کشاورزی، با سوالاتی مثل میزان تی دی اس آب مواجه می‌شوند. برای پاسخ به این سوالات، در جدول زیر میزان TDS آب و همچنین مقدار هدایت الکتریکی آب برای تعداد زیادی از محصولات کشاورزی درج شده است که می‌توانید با مطالعه مقادیر این جدول، اطلاعات کافی را در این خصوص کسب نمایید.

ردیف نوع محصول TDS EC هدایت الکتریکی
۱ گوجه فرنگی ۴۰۰ ۸۰۰
۲ سیب ‌زمینی ۸۰۰ ۱۶۰۰
۳ خیار ۳۵۰ ۷۰۰
۴ ذرت ۸۰۰ ۱۶۰۰
۵ گلابی ۶۰۰ ۱۲۰۰
۶ هلو ۴۰۰ ۸۰۰
۷ سبزیجات (کلم و اسفناج) ۲۰۰ ۴۰۰
۸ هندوانه ۸۰۰ ۱۶۰۰
۹ گندم ۱۱۰۰ ۲۲۰۰
۱۰ زیتون ۸۰۰ ۱۶۰۰
۱۱ بادمجان ۶۰۰ ۱۲۰۰
۱۲ پنبه ۳۵۰ ۷۰۰
۱۳ پیاز ۶۰۰ ۱۲۰۰
۱۴ هویج ۸۰۰ ۱۶۰۰
۱۵ گلابی ۴۰۰ ۸۰۰
۱۶ زرعیات گلخانه‌ ای کمتر از ۴۰۰ کمتر از ۸۰۰
۱۷ قارچ ۲۵۰ ۵۰۰
۱۸ لوبیا ۳۰۰ ۶۰۰
۱۹ آلوئه ‌ورا ۶۰۰ ۱۲۰۰
۲۰ نخود ۴۰۰ ۸۰۰
۲۱ گل گاوزبان ۶۰۰ ۱۲۰۰
۲۲ کلزا ۸۰۰ ۱۶۰۰
۲۳ زعفران ۴۵۰ ۹۰۰
۲۴ کاهو ۳۵۰ ۷۰۰
۲۵ نارنج ۳۵۰ ۷۰۰
۲۶ پرتقال ۳۵۰ ۷۰۰
۲۷ خربزه ۶۰۰ ۱۲۰۰
۲۸ بلوط ۹۰۰ ۱۸۰۰
۲۹ سیب ۳۵۰ ۷۰۰
۳۰ آلبالو ۳۵۰ ۷۰۰
۳۱ بنفشه ۴۰۰ ۸۰۰
۳۲ آووکادو ۶۰۰ ۱۲۰۰
۳۳ زیره سبز ۶۰۰ ۱۲۰۰
۳۴ هلو ۲۵۰ ۵۰۰
۳۵ آلو ۳۵۰ ۷۰۰
۳۶ گل‌کلم ۲۵۰ ۵۰۰
۳۷ ملخیا ۶۰۰ ۱۲۰۰
۳۸ بروکلی ۳۵۰ ۷۰۰
۳۹ زردآلو ۳۵۰ ۷۰۰
۴۰ چای ۶۰۰ ۱۲۰۰
۴۱ نعناع ۶۰۰ ۱۲۰۰
۴۲ هلو ۳۵۰ ۳۵۰۰
۴۳ بابونه ۲۵۰ ۵۰۰
۴۴ گل محمدی ۲۵۰ ۵۰۰
۴۵ مرکبات (لیمو، لیموترش) ۳۵۰ ۷۰۰
۴۶ ناخنک ۲۵۰ ۵۰۰
۴۷ زیره ۶۰۰ ۱۲۰۰
۴۸ پاپایا ۴۰۰ ۸۰۰
۴۹ کلم ۴۰۰ ۸۰۰
۵۰ کنجد ۶۰۰ ۱۲۰۰
۵۱ انبه ۲۰۰ ۴۰۰
۵۲ جوانه ‌های ماشه ۲۵۰ ۵۰۰
۵۳ سیر ۵۰۰ ۱۰۰۰
۵۴ توت‌ فرنگی ۲۵۰ ۵۰۰
۵۵ بادرنجبویه ۶۰۰ ۱۲۰۰
۵۶ هویج نیشکری ۸۰۰ ۱۶۰۰
۵۷ اسفناج ۲۵۰ ۵۰۰
۵۸ گوجه فرنگی ۲۵۰ ۵۰۰

تفاوت آب شیرین کن کشاورزی با دستگاه تصفیه آب صنعتی

تفاوت آب شیرین کن کشاورزی با دستگاه تصفیه آب صنعتیهمانطور که می‌دانید دستگاه تصفیه آب صنعتی بر اساس فرآیند RO یا اسمز معکوس عمل می‌کند. آب شیرین کن کشاورزی دقیقا همان دستگاه تصفیه آب صنعتی است که معمولا آب خروجی از دستگاه به خاطر وجود سیستم بای پس و ترکیب آب خام با آب تصفیه شده، دارای TDS بالاتری است. پس می‌توان نتیجه گرفت که هیچ تفاوتی بین تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن کشاورزی نیست؛ تنها تفاوت آب شیرین کن کشاورزی، TDS آب تصفیه شده  است که قابل تنظیم می‌باشد.

نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی کشاورزی

نحوه کارکرد آب شیرین کن کشاورزی

پس از برداشت آب از چاه یا سایر منابع آبی، آب ابتدا وارد مخازن ذخیره آب خام شده و از آنجا بوسیله پمپ فید یا پمپ آب خوراک دستگاه تصفیه آب RO ، به داخل دستگاه پمپاژ می‌شود. سپس آب با عبور از فیلتر شنی، فیلتر کربنی و هوزینگ کارتریج، توسط پمپ فشار بالای سیستم، وارد ممبران شده و عمل تصفیه آب بوسیله فیلتر ممبران صنعتی انجام می‌گیرد. در نهایت آب تولیدی و آب فاضلاب (پساب) به محل‌هایی که برای هر کدام تعبیه شده، منتقل می‌شوند و عمل تصفیه آب پایان می‌پذیرد.

آب شیرین کن کشاورزی در استانهای کشور

آب شیرین کن کشاورزی در استان های کشوردر بعضی از مناطق کشور به دلیل کیفیت پایین آب، شوری بالای آب و یا کمبود منابع آبی مناسب جهت کشت محصولات کشاورزی، با استفاده از آب شیرین کن کشاورزی علاوه بر اینکه کیفیت آب را افزایش خواهیم داد، به عنوان ابزاری کاربردی در مدیریت منابع آبی در این مناطق نیز می‌توانیم از آن بهره مند شویم. پتانسیل بالای کشور ما در صنعت کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و با بهبود وضعیت آب خواهیم توانست در این حوزه به پیشرفت های بیشتری نیز دست یابیم. در حال حاضر برخی از کشاورزان در بعضی از استانهای کشور توانسته اند با استفاده از آب شیرین کن کشاورزی، به محصولات با کیفیت تری دست یابند و حتی در مناطقی که امکان کشت یک محصول خاص به دلیل شوری آب وجود نداشت، با نصب آب شیرین کن کشاورزی این امکان برای آنها میسر شد تا علاوه بر آن محصول، محصولات متنوع دیگری را نیز کشت نمایند. برای نمونه برخی از این استانها را بررسی می‌کنیم:

آب شیرین کن کشاورزی برای استان اصفهان

میزان TDS آب چاه برای تمامی پروژه های نصب و اجرای دستگاه تصفیه آب کشاورزی که شرکت آب پاک سازان در استان اصفهان انجام داده، بالای ۸۰۰۰ پی پی ام بوده که این عدد بسیار بالایی به حساب می‌آید. دلیل بالا بودن شوری آب تا این اندازه، بارش کم و خشک سالی‌های اخیر در استان اصفهان و مناطق اطرف آن است. دستگاه تصفیه آب نیمه دریایی برای تصفیه آب چاه هایی با این میزان شوری آب کاملا مناسب است.

دستگاه تصفیه آب کشاورزی در استان فارس

در استان فارس شهرها و مناطق زیادی برای کشت محصولات کشاورزی متنوع مناسب هستند. مانند شهر خرامه برای کشت انجیر و پسته، شهر گله دار برای گوجه و لیمو، منطقه میمند و داراب برای کشت گل محمدی، نور آباد و ممسنی برای کشت خرمالو، ارسنجان و نی ریز برای کشت انار و لار و لامرد برای کشت گوجه. اما کشاورزان تمامی این مناطق با مشکل شوری آب چاه ها دست و پنجه نرم می‌کنند؛ با نصب دستگاه تصفیه آب کشاورزی در مزارع و زمین‌های استان فارس این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

تصفیه آب دریا برای کشاورزی در استان بوشهر

آب چاه های موجود در استان بوشهر به دلیل مجاورت این استان با دریا، از شوری بسیار بالایی برخوردار است. شهرستان های جم و دشتستان از جمله مناطقی در بوشهر هستند که مرکبات در مزارع آنها کشت می شود. آبدان نیز به قطب تولید گوجه در این استان معروف است. کشاورزان این مناطق با تصفیه آب دریا که بوسیله دستگاه تصفیه آب کشاورزی انجام می‌شود، مشکل شوری آب را رفع کرده اند و محصولاتی با کیفیت بالا به بازار عرضه می‌‌کنند.

مزایا خرید دستگاه تصفیه آب کشاورزی آب پاک سازان

  • ارائه مشاوره تخصصی به کشاورز قبل و حین خرید آب شیرین کن کشاورزی
  • تعیین دقیق ظرفیت دستگاه
  • بزرگترین واحد خدمات پس از فروش
  • مشاره حین خرید
  • قیمت مناسب نسبت به سایر شرکت ها
  • دانش بالا،علم و تجهیزات به روز در حوزه طراحی و ساخت سیستم های تصفیه آب RO

همچنین تعهد به مشتریان که سرمایه اصلی و عضو خانواده بزرگ شرکت آب پاک سازان هستند، موجب شده که با کارشناسان مجرب و مجهزترین تیم های امدادی در راستای پشتیبانی و خدمات پس از فروش سیستم های تصفیه آب صنعتی، واحد امداد تصفیه را با برند تجاری قدکساز (GHADAKSAZ) راه اندازی نماییم.

پرسش و پاسخ

  • دستگاه تصفیه آب کشاورزی باید چه ظرفیتی داشته باشد؟ ظرفیت آب شیرین کن کشاورزی بسته به نوع کشت و آبیاری (قطره ای یا غرق آبی)، نوع محصول و متراژ زمین متغییر است. ولی مهندس کشاورز شما و یا مخزن آبی که آب را در آن ذخیره می‌کنید عامل موثری برای تعیین مقدار آب مورد نیاز شماست.
  • قیمت آب شیرین کن کشاورزی چقدر است؟ مقدار آب مورد نیاز زمین و گزارش آنالیز آب ورودی، تعیین کننده اصلی قیمت یک دستگاه تصفیه آب کشاورزی است. ولی حداقل قیمت برای دستگاهی با کمترین ظرفیت، ۱۶۷ میلیون تومان می‌باشد.
  • در صورت خرابی دستگاه تصفیه آب کشاورزی یا جهت بازدید دوره ای، واحد خدمات امداد تصفیه چه زمانی برای رفع خرابی مراجعه می‌کند؟ حداکثر ۲۴ بعد از اعلام خرابی، در محل شما حاضر می‌شویم.

۶ دیدگاه

  • سلام دیتگاه برای شیرین کردن اب شور کشاوزی هم دارین؟ برای دبی اب ۵۰ ایتر در ثانیه جواب گو هست و قیمت؟ دبی ۵۰ لیتر بر ثانیه فعلا هیچ چیز چون ابش شور شده قبلا همه چیز کشت میشد زمینهای کنار دریاچه ارومیه هستن که اب چاه قبلا شیرین بود الان شور شده قیمت تقریبی دستگاه را میفرمایید؟

  • سلام من برای ویلا در نوشهر دستگاه می خواهم اب شهری ندارم ولی چاه اب اختصاصی دارم هفته ای ۲ روز استفاده دارم برای چهار نفر مصرف ترمال انالیز اب ندارم چکار باید بکنم لطفا راهنمایی کنید که به ترتیب چکار کنم من تهران هستم ازمایشگاه مورد تاییدتان کجا هست؟ اگر اب میکروب یا اتگل داسته باشه دستگاه تصفیه اون رو از بین می بره؟

  • سلام پیش‌فاکتور یست قیمت خرید دستگاه تصفیه آب با حجم پانصد مترمکعب در روز رو می‌خواستم دارای آنالایزر ورودی و خروجی و دستگاه‌های کنترل plc باشه شرایط فروش هم ذکر کنید لطفا و ریکاوری بالای هفتاد و پنج درصد.برای تصفیه آب چاه

  • سلام به تیم پشتیبانی آب پاک سازان قیمت آب شیرین کن کشاورزی برای آب چاه ۲ اینچ یا ۸لیتر در ثانیه را لطفا بفرمایید. برای سفارش باید از چه طریقی اقدام کنم؟ قطعات و تجهیزات به کار رفته رو هم برام ارسال کنید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *